Loading summary
A
בחסות, אולי יש לכם ביטוח בריאות לתינוקי חדש באר-אל? יש לנו, נכון בובו? אבא עשה. אבל אין לכם קופת גמל להשקעה בשבילו באר-אל? אבא יעשה, אבא יעשה.
אין באמור לעבוד ייעוץ או שיווק פנסיוני המתחשב בצרכים ובנתונים של כל אדם. היום יום חמישי, חמישה במרץ, ואנחנו אחד ביום, מביידן 12.
אני אלעד סבחאי אוף ואנחנו כאן כדי להבין טוב יותר מה קורה סביבנו. סיפור אחד ביום, בכל יום.
מה זאת אומרת, מה אני רואה כשאני מסתכלת? אני רואה בורש חליפה במיוחד מגניב. מה? בורש חליפה נפגש? בטח לא, אנשים חיים שם.
בימים האחרונים יש מלא סרטונים כאלה. אני בדאונטאום, דבאי. מלא אינפלואנסרים מערביים שחיים באיחוד האמירויות מבלים את הימים האחרונים במתקפת סרטונים הם מספרים כמה הכל בטוח הם מספרים איך הם ממשיכים למרות הכל בשגרת החיים המדהימה שלהם מלחמה טילים מאיראן קטבאמים יש בתי קפה החנויות מלאות. עכשיו, הקטע הוא שיש דיווחים שטוענים שזה לא מקרי. אני, לצערי, עדיין לא אינפלואנסרית מדובי, אז אני לא יודע לומר לכם בוודאות, אבל כמה כלי תקשורת במערב מדווחים שאיחוד הימירויות אימו בהליכים משפטיים ואפילו בגירוש נגד משפיענים אם הם יפרסמו סרטונים של זירות נפילה או שיפרסמו סרטונים, איך נאמר, לא מחמיאים על המצב הביטחוני הרגיש.
במשך שנים, חלק ממדינות המפרץ ניסו להסביר שאין מקום בטוח, מקום איכותי, יוקרתי, והנה, פתאום ראינו מתקפות שהגיעו ליד הבורש חליפה בדובאי שפונה, מתקפות על נמלי תעופה, על אזורי מגורים, על מתקני גז ונפט. איראן תקפה בימים האחרונים את קווייט, את בחריין, את סעודיה, את האמירויות. איראן תקפה את קטר. מדינות המפרץ נקלעו בעל כוחן ממש למלחמה שהן לא רצו, שהן לא יזמו, מלחמה שעלולה לשבש ולהרוס את כל מה שניסו לבנות במשך עשרות שנים.
אז הפעם, אנחנו עם רועד חמו, כתבנו לענייני ערבים עם המלחמה כמו שהיא נראית מהעיניים של מדינות המפרץ.
שלום חמו. הלאה נרד. תקן אותי אם אני טועה אבל ערב המלחמה כשברקע כבר היו דיבורים על מתיחות על מתקפה שאולי תקרה היום ואולי תקרה מחר מדינות המפרץ אנחנו שמענו את הדיווחים ביקשו כולן מהנשיא טראמפ. אל תתקוף הם אמרו לו אנחנו לא רוצות מלחמה. אתה לא טועה כי התסריט הזה שאנחנו רואים עכשיו נכתב מראש הוא נכתב על ידי האיראנים משמרות המהפכה בחירי הצבא בחירים פוליטיים באיראן כולם דיברו ערב המלחמה על מערכה אזורית הם אמרו את זה הם הזהירו את זה בצורה הכי מפורשת שיש.
המערכה הזו לא תוגבל לישראל בלבד כמו שראינו עד היום, או לבסיסים אמריקאים בלבד. אנחנו מתכוונים להרחיב אותה לכל מקום שבו יש בנות ברית במזרח התיכון של ארה״ב. בנות ברית של האמריקאים במזרח התיכון, AKA קטר, וכמובן יחודה אמירויות, בראש ובראשונה סעודיה. כלומר, המדינות הללו הבינו מראש שהן עלולות להיות בעצם מטרה לאותם טילים וכתבאמים איראנים. אני אומר יותר מזה בחיר באחת ממדינות המפרץ אמר לי לפני כמה ימים משפט בעיניים מדהים הוא אמר אם תירן טבער אנחנו ידענו שאנחנו נחנק מעשן.
אז אם אני מסתכל לפני המלחמה מה הייתה מערכת היחסים בין המדינות האלה המפרציות לבין איראן הרי לא הייתה שם אהבה גדולה ברור אבל מה כן. נתחיל לדבר על הקודם כל ההבדל התיאולוגי בין מדינות המפרץ לבין איראן איראן אישית איראני לב העולם השיעי השיעים נזכיר מיעוט קטן מאוד בעולם מוסלמי בין 11 ל 14% בלבד מעולם מוסלמי. היא הלב של העולם השיעי יש כל מיני אשים שמסתובבים בכל מיני מקומות עיראק דרום לבנון כמובן. קצת בבחרין אגב או הרבה בבחרין 70% מהבחרינים הם שיעים אבל בגדול אלו המרכזים השיעים מולם יש אוקיינוס סוני אדיר. אחי מוסלמים ואחרים כל מי שאנחנו מכירים הם סוני מלאד גם מדינות מפרץ הן מדינות סוניות כמובן כשאיראן עם מובילת העולם השיעי סעודיה עם מובילת העולם הסוני וזה בעצם זה הסטינג של כל הדבר הזה.
הבנה היא שאיראן אחרי 79 אחרי המהפכה עושה שינויים מחשבתי תודעתי שהרעיון בעצם להוביל את העולם המוסלמי. לא להתנגד אליו ולא להתנגש בו אלא להוביל אותו ואיך מובילים את העולם הזה בעצם רוטמים את כולם יחד סביב מטרות משותפות המטרה המשותפת הגדולה ביותר בראש ובראשונה ישראל וראינו את זה.
אז זה ברמה אידיאולוגית-תיאולוגית. אבל יש גם את החיים עצמם. ובחיים עצמם כולם נהנים מההוגה כל כך גדולה שאלוהים נתן להם שקוראים לה גז ונפט. וגז הנפט הזה, הם חולקים אותו יחד. אתה יודע ששדה הנפט הגדול בעולם נחלק או מחולק בידי איראן וקטר, שתיהן מחזיקות בו.
70% ממנו קטרי, 30% איראני. אנחנו מדברים על העובדה שכל מדינות המפרץ יושבות שם, הן יושבות ליד מפלצת. הן מודעות לכך שהן יושבות ליד מפלצת. ועדיין המפלצת הזאת לא נאמר ככה היא לא רושפת אש עליהן, א' כי יש לה את הבעיות שלה ושתיים כי היא מבינה שזעזוע כזה בעצם יקומם עליה את כל העולם כולו. ולכן מה שאנחנו רואים פה זה מערכת יחסים של איזונים ובלמים, שמשתמרת במשך עשרות רבות של שנים בין מדינות המפרץ לבין איראן, הן לא אוהבות אותה, הן חוששות ממנה, הן מודעות לכך שהן נמצאות, אתה יודע כמו איזה כפר שלמצא מתחת לבזוב להרגעה שעלול להתפרץ, אבל הארגע שזה לא יתפרץ עליהם מעולם אני אגיד לך יותר מזה ילד אפילו במלחמת איראן עיראק המדחמה הגדולה שאותן מדינות מדינות המזרח התיכון והמפרץ תומכות באיראק אם לא באיראנים אפילו אז איראן לא מעזה לתקוף את מדינות המפרץ.
תסביר לי אבל את החשש שלהם מאיראן למה איראן כל כך מפחידה אותן. בוא נבין על מה אנחנו מדברים איראן זו מדינת ענק זו מדינה שגודלה פי 74 מישראל מבחינת כמות אוכלוסייה יש שם פי תשעה מישראל אתה יודע איחוד האמירויות זה מדינה של 1.2 מיליון אזרחים מול 90 מיליון איראנים. קטר זו מדינה של 300 400 אלף אזרחים קטרים מול 90 מיליון איראנים זה לא כוחות אם איראן רוצה היא מועכת את המדינות האלו. וזאת הנחת המוצא שלהם ולכן הם לא רוצות להטריד והם לא רוצות להפחיד הם חוששות מאוד מנקמה איראנית ולכן מתנהלות כמי שהולכות ככה קצת על הקצות האצבעות שלהם. אתה יודע אתה שואל את עצמך ילד איך יכול להיות שסעודיה הגדולה הולכת לפני כמה שנים וחותמת על הסכם שלום עם איראן.
ואז סיפר לי, בכיר סעודי, כשהייתי אגב שם, הוא אמר לי, זה ברור לחלוטין, אנחנו חששנו שבמקרה של מתקפה ישראלית-אמריקאית על מתקני הגרעין, האיראנים יתקפו אותנו, ולכן הקדמנו תרופה למכה והלכנו וחתמנו על הסכם שלום. כלומר, כל הרציונל הוא לא לעורר את הדוב הזה, את האריה הגדול, המפחיד הזה ששוכב לידם, והרציונל הוא לא להטריד אותו, לא להפחיד אותו, לא לעורר אותו, לא להצבן אותו. וככה הם מתנהלים במשך הרבה מאוד שנים. אני רוצה להזכיר לך שבאיראן יש 2 צבאות זה לא אחד זה גם הצבא הרגיל חצי מיליון בני אדם וגם משמרות המהפכה. כ-200 אלף איש עם ציוד שנחשב לציוד טוב טילים בליסטים קטבאמים איראן זו מעצמת קטבאמים חליאם מפותח בסוף לאיראנים יש צבא שאף מדינה מסביב כאן לא הייתה יכולה להתגיר אותו בשום צורה.
ולכן הרעיון של אימות צבאי ישיר בין אחת מהמדינות שמסביב לבין איראן זה משהו שבאמת לא עלה על הפרק. זהו אז אנחנו אמנם לא ראינו אימות צבאי ישיר בין איראן לבין מדינות המפרץ בשנים האחרונות אבל אנחנו כן ראינו אימות עקיף כי סעודיה לדוגמה היא נלחמה בחוטים בתימן והחוטים תקפו בתגובה את סעודיה הם גרמו לה נזק קטסטרופלי בשנת 2019. הטראומה הגדולה סעודית וזו נקודה שהמאזינים שלנו צריכים להבין ולזכור טוב טוב 14 בספטמבר 2019 זה בעצם ספטמבר 11 11 בספטמבר של הסעודים.
שלוש לפנות בוקר מישהו אלמוני משגר שבעה טלשיות ועוד ממיני נטועי שמונה עשרה כתבאמים מתאבדים לעבר שתי נקודות בסעודיה במדבר הם חוצים מאות קילומטרים של מדבר. ותוקפים ופוגעים בעצם בשתי נקודות סופר חשובות של תאגיד הנפט הרמקו והתאגיד הממלכתי בסעודיה הסעודים קמים בבוקר ומגלים שמישהו תקף אותם בבטן הרכה שלהם בנשמת הפה של הממלכה הסעודית הנפט תעשיית הנפט. ארוע דרמטי בכל קנה מידה, 25 מיליארד דולר הפסדים, 50 אחוז מתפוקת הנפט הסעודית נעלמת ברגע אחד, והסעודים קמים בבוקר ומגלים שהאמריקאים עזבו אותם, נטשו, לא מסייעים להם. שרצות הברית לא מתכוונת לסייע להם בעצם להניש את התוקפן את מי שעשה את זה. העקבות כמובן מובילות לאיראן, גם עם דרך פרוקסי אחר, אבל אלו היו האיראנים שתוקפים אותם, והדבר הזה הוא אירוע מכונן מבחינת סעודיה ובכלל מבחינת המפרץ, מדינות המפרץ, כשהן מבינות שמול האיראנים הן עשויות להיות לבד.
האירוע הזה גורם לשני דברים, א', לכך שהן מתקרבות, לאיראנים כמו חוששות ממתקפה איראנית ושתיים מתקרבות לישראל זה גם עוד לקח מאותו אירוע של הרמקו מתקרבות לישראל מתוך הבנה שישראל עשויה ביום מן הימים לסייע להם במערכה נגד מי שהם רואות כאויב הגדול באמת וזהו איראן. זהו, אז הבנו את יחסי הכוחות ואת העובדה שבמפרץ איראן היא לא רק מעצמה, אלא המעצמה. ושנים ארוכות כבר שהשכנות שלה הבינו את המסר ואמרו, אוקיי, ננסה להסתדר עם איראן, לשמור איתה על יחסים סבבה. ואז הגענו ליום שבת. היום שבו התחילה המלחמה והכול השתנה.
אבל קודם חסות אחת, הוא ממש מיד חוזרים.
בחסות, אולי יש לכם ביטוח בריאות לתינוקי חדש ב-RL? יש לנו! נכון בובו? אבא עשה! אבל אין לכם קופת גמל להשקעה בשבילו ב-RL?
אבא יעשה! אבא יעשה! אין באמור לעבוד ייעוץ או שיווק פנסיוני המתחשב בצרכים ובנתונים של כל אדם.
חמו, כשאנחנו מסתכלים על מה שקורה עכשיו במזרח התיכון מהעיניים של מדינות המפרץ, אז אמרנו, הן לא רצו את המלחמה הזו, ואמרנו שהמסקנה שלהן מהשנים האחרונות, הייתה שעדיף לשמור על יחסים טובים עם איראן, לא לגרום לזעזועים מיותרים, והמפרציות אולי חשבו, בטח כיוו, שבאופן הזה הן יצליחו להימנע מתארחי שבו אם איראן תותקף, היא תתקוף אותן. אלא שמיד כשהתחילה המלחמה, אנחנו ראינו כבר שזה לא המצב.
איראנים אימו לפני המלחמה וקימו בעיצומה. התגובה של איראן כללה ממש את כל האזור. היא לא מוגבלת רק לישראל. פתאום גם מטרות אמריקאיות ממש בשעות הראשונות גם מטרות אמריקאיות עולות על המפה כל מיני בסיסים אמריקאים אם זה הבסיס הימי בבכרן בסיסים באיחוד או אמירויות דיווחים בשעות הראשונות על איזושהי פגיעה באינטרס אמריקאי בסעודיה. פתאום אתה מבין שהאירוע הזה הוא כבר יותר רחב ממה שראינו קודם לכן.
אבל לקח לנו כמה ימים להבין מה היקף האירוע הזה זה לא מתקפה רק נגד מטרות אמריקאיות אלא מתקפה נגד מדינות המפרץ ונגד מטרות שלא קשורות לארה״ב בשום צורה. כלומר קטר ואיראן היו למדינות קרובות, אומן ואיראן היו למדינות קרובות, ועדיין אתה רואה שהאיראנים עכשיו לא בוחלים ותוקפים את כולם ללא יוצא מהכלל. פותחים מערכה בכל החזיתות, מתוך רציונל מאוד ברור, אלו המדינות שעשויות להביא לפתרון מהיר של המלחמה הזו. זהו, אנחנו דיברנו על זה במהלך השבוע כאן, על מה האיראנים בעצם מנסים להשיג בכל המתקפות האלה, כי זה לא רק שאיראן תקפה את מדינות המפרץ, היא גם עשתה את זה בעוצמה, היא השתמשה במאות טילים. מה שקורה בימים האחרונים זה שאיראן עסוקה בלעוטט.
היא בעיקר מעוטטת למדינות המפרץ, אנחנו יכולים מילולית להבעיר את המזרח התיכון. אנחנו עוד לא עושים את זה, אנחנו תוקפים כל מיני שדות גז ונפט, התחלנו, מתקני אנרגיה כאלו ואחרים, הכל ממש בזעיר ענפין, פה נמל באומן, שם מתקני אנרגיה בקטר, שם תאגיד הרמקו שוב בסעודיה, אבל זה עדיין קטן. אבל זה רמז מצוין. דעו לכם, אם אתם הולכים להפיל אותנו, אנחנו יכולים להבהיר מילולית את כל המזרח התיכון, את כל המפרץ הפרסי. יש כאן נוסדות נפט וגז שנמצאים במרחק יריקה מאיתנו, האיראנים.
יש לנו אמצעים לפגוע בהם, גם טילים בליסטיים, גם רקטות, וגם כמובן קטבאמים מתאבדים. ולכן הרמז הזה מכוון אליהם, אבל הוא מכוון גם כלפי ארה״ב. והיראנים באמת מאמינים שזה מה שיוביל לסיום המלחמה פשוט לתקוף את כולם. קודם כל נגיד שאתמול תוכנית בטלוויזיה היראנית ששם בעצם אחד הגנרלים שמשמרות המהפכה פורסת משנתו איך המלחמה נגמרת מה הסטרטקט היציאה של איראן. הוא אומר את הדבר הבא עוד מעט המיירתים נגמרים למדינות המפרץ עניין של יומיים והמיירתים שלהם נגמרים אין להם מספיק.
ואז הם באמת טבקנה לטראמפ ותלחצנו עליו לסיים את המערכה הזו. זו בדיוק התפיסה. זו האסטרטגיה האיראנית, חשפו אותה, אמרו אותה בצורה הכי גלויה וברורה שיש. מדינות המפרץ, זה הבטן הרכה, זה הקב החילס של כל האזור הזה. ישראל יודעת להילחם, האמריקאים יודעים להילחם, אבל המדינות האלה שנמצאות מתחתי קצת פחות.
הן חשופות יותר, הן חלשות יותר, ולכן אנחנו נעכה בהן עד שהן תלחצנו על טראמפ. רק השבוע שמענו דיווח בבלומברג שמדבר על כך שייחוד האמירויות מנסה לייצר קואליציה מתחת לשולחן כמובן בשקט שתלחץ על טראמפ לסיים את המלחמה. באותו דיווח הם דיברו על זה שבעוד ארבע ימים קטר מסיימת את המהירתים שלה שבתוך עשרה ימים ליחוד האמירויות נגמרים המהירתים כלומר בסוף אתה מדבר פה על מצוקה פוטנציאלית אמיתית של אותן מדינות. שמבחינת האיראנים הם הם אלו שעשויים ללחוץ על האמריקאים לסיים את המלחמה. זו האסטרטגיה, זו התפיסה, הכל דרך הכלכלה, הכל דרך המיירתים, ואתה רואה את האיראנים מכוונים למקומות האלה.
תגיד אחרי שהתנגדו למלחמה הזו וממש שביקשו מטראמפלו להתחיל אותה עכשיו כשהמלחמה כבר נפתחה והן נגררו לתוכה פנימה למה מדינות המפרץ לא מצטרפות כבר בכל הכוח ואומרות יאללה אנחנו זורמים עם זה כלומר אם כבר התחילה מלחמה בוא ננצל אותה בוא נפיל את המשטר באיראן בוא נוביל למציאות חדשה באזור הרי זה גם האינטרס שלהן. ולא נדמה שבינתיים הן הולכות עד כדי כך רחוק. כלומר, ראינו גינויים, אבל לא הרבה מעבר. יש כמה סיבות לכך שהפעם מדינות המפרץ לא רוצות לראות, להבנתי לפחות, כאוס באיראן, ויותר מזה, גם או אפילו נפילת שלטון איראני. הסיבה הראשונה בראש ובראשונה, הבנה שבנק המטרות האיראני הוא סופר רחב, שהם רק התחילו עכשיו.
הם נתנו את הרמזים האלה, אבל הם באמת יכולים להבהיר את השכונה כולה. עכשיו, אתה יודע, מדינות אלעד, כמו איחוד האמירויות או קטר, על מה הן מתבססות? במילה אחת, על עציבות. הם אומרות לעולם למשקיעים משקיעים שמגיעים מכל העולם בואו אלינו כי אנחנו המקום הכי בטוח בעולם גם מבחינת פשיעה, גם מבחינת כמובן השכנות שלנו מסביב אנחנו מקום בטוח שימו את הכסף שלכם פה וברגע שאתה מתחיל לראות טילים וכתבאמים בשמי איחוד האמירויות ברגע שאתה שומע נכון לפני יומיים. ייחוד האמירויות סופגת 700 טילים בליסטיים וקטבאמים.
זה מספר שהוא הרבה יותר גדול ממה שישראל סופגת. אתה מבין שיש פה אירוע אחר עם פוטנציאל אסלמה והידרדרות דרמטי? הן לא רוצות את זה, המדינות האלה. זו נקודה אחת. נקודה שנייה בעיניי, סופר חשובה שלא מדברים עליה בכלל, גלי פליטים.
הפחד הגדול של המדינות האלה, מדינות קטנטנות, סליחה על המילה, אבל ג'וקים ביחס למפלצת האיראנית והפחד הגדול של אותן מדינות, שאתה תתחיל לראות פליטים כמו שראינו למשל מסוריה שצובעים על דלתה של טורקיה מיליוני פליטים איראנים שנסו למצוא מפלט ומקלט באותן מדינות עכשיו אני אתן לך דוגמה אני הייתי במונדיאל בקטר. נבחרת איראן שיחקה בקטר אני יודע לספר לך שיותר ממיליון איראנים. ניסו להגיע לקטר לצפות במשחקים קטר לא נתנה להם ויזות למה לא שווה בנפשך המדינה של כמה מאות אלפי קטרים שמכניסים אליהם הביתה יותר במיליון איראנים לכאורה כצופה כדורגל אבל יש ממש חשש לביטחון לאומי עד כדי כך. עכשיו אם אנחנו מדברים על גלי פליטים כאלה של מיליונים טורקיה כמעט לא עמדה בזה טורקיה גדולה מדינת ענק אז כתר איחוד האמירויות בחריין ואומן כנראה עלולות לקרוס מאירוע כזה. אתה יודע, אתה אמרת משהו בשיחה שניהלנו ביום ראשון, בפרק שלמעשה אלינו כאשר נפתחה המלחמה.
אתה הזכרת סיבה נוספת ללמה המפרציות לא ממש רוצות שאיראן תקרוס למרות המתיחות. אז עכשיו אתה מדבר על הגירה ועל חוסר יציבות אזורית כללית, כן? אבל אתה אמרת אז שהמפרציות מפחדות מסיטואציה שבה ישראל תישאר המונופול האזורי בכל מה שקשור ליכולות ולקוח צבאי. במזרח התיכון יש שתי מעצמות על אזוריות ישראל ואיראן שום מדינה אחרת לא מתקרבת בכלל לגדלים לא של הצבא לאיכויות של הצבאות נכון שיש את הסכמי אברהם ונכון שישראל נתפסת כבת ברית גם אם שקטה של חלק מהמדינות כאן. אבל ישראל הופכת להיות בשנתיים וחצי האחרונות מדינה מבהילה מבחינת המדינות האלו היא מדינה חזקה בצורה לצד אופן זו מדינה שעד עכשיו עם מישהו איפס אותה ואיזן אותה וקצת הוריד אותה היו האיראנים שווה בנפשך ילד.
אם אני סעודי היום, ואני רואה את איראן נופלת, את המשטר, המשטר העתולות נופל, שהוא אמנם אויב שלי גם, אבל הוא בראש ובראשונה היה אויב של ישראל. אם אני רואה אותו נופל, ואני רואה פה את ישראל משתלטת על כל המזרח התיכון, תוקפת בכל מקום, חושבת כבר מעצמתית, פועלת ושולה, משלחת את חיל האוויר שלה כמעט לכל מדינה באזור, לא חוששת מאף אחד, מקבלת גיבוי אמריקאי. הפחד הגדול שלי הוא מפני זה שאני אקום בוקר אחד ואני אגלה את ישראל שולטת שליטה ללא מיצרים בכל השכונה הזאת. ולכן כאמור החשש הגדול של אותן מדינות שהיחידה שעוד מאזנת את ישראל ומונעת ממנה להפוך להיות נפלצת בעולם שהוא בעצם עם סופר פאור אחד במזרח התיכון שזה ישראל, אלו האירנים. נפילה של האירנים, המשמעות שלה היא השתלטות ישראלית בעצם על כל המרחב הזה.
אבל תגיד בסוף ישראל הרי לא איראן איראן אימה על היציבות האזורית במעשים שלה בדיבורים שלה וישראל אנחנו יודעים מחפשת שלום מחפשת נורמליזציה עם מדינות המפרץ. השאלה אם אתה חושב שהמלחמה תקרב אותנו לשם נניח בכל מה שקשור לסעודיה. כי עכשיו גם ישראל וגם סעודיה נמצאות באופן ברור באותו צד מול האיום האיראני, מול המתקפות האיראניות. ראש הממשלה נתניהו התחיין בארצות הברית ואמר שהוא מאמין שהמלחמה היא דרך להגיע לשלום אזורי. אני לא בטוח, אני לא בטוח שהמדינות האלו יזקוקות למערכה הזו, או תזכורת הזו כדי להבין עד כמה האיראנים מפחידים ומאיימים.
הם יודעים את זה, הם ידעו את זה מאז ומעולם. דווקא מה שאני ראיתי בשנתיים וחצי האחרונות זו התרחקות סעודית מישראל מאוד. אם היינו ממש ערב דטנט, ערב נורמליזציה בין ישראל לבין סעודיה, היום אנחנו הרבה הרבה יותר רחוקים. סעודיה לא נמצאת באזור הזה בכלל, צריך להבין את זה. ראש הממשלה מדבר על זה יכול להיות אולי זה ירואה ליבו אולי יודע משהו שאנחנו לא יודעים אבל אני כן חייב לומר לך שלא המלחמה הזו היא זו שבעצם בעיניי לפחות עשויה לקרב ממש בין מדינות המפרץ לבין ישראל נהפוך הוא מי שיוצאת נזכרת נכון לעכשיו עם מלחמה תסתיים במצב הזה ובהפעלת המשטר.
הנסקרת הגדולה באמת תהיה ישראל וישראל תהיה מפחידה ישראל תהיה מפחידה ישראל מבחינתם והכל בעיניים שלהם מראה שאין לקווים אדומים. שיוסע הכל במקום הזה שהיא חושבת כבר גדול זה כבר לא המדינה הקטנה שמגינה רק על הגבולות שלה היא פתאום חושבת הרבה יותר רחב. היא חושבת על סומלילנד ועל סוריה היא תוקפת כל נקודה במזרח התיכון שהיא רוצה כולל את קטר המפרצית איומים לעבר מדינות כאלו ואחרות איומים לעבר ארגוני טרור כאלו ואחרים כך שהם. אמרתי ואני חוזר על זה ילד איזונים שם המשחק פה זה איזונים. אתמול אנחנו כבר ראינו יותר נכון דובכנו על משהו שיכול להתפרש כשינוי גישה ואולי ניסיון של איראן לרדת מהעץ שהיא טיפסה עליו כי שר החוץ האיראני דיבר עם ראש ממשלת קטר.
והוא התחייב שהתקיפות בשטח של קטר אין רק תקיפות על מטרות אמריקניות. אתה חושב חמו למרות כל מה שראינו בשבוע האחרון למרות הפרה כזו של ריבונות ומתקפות חסרות תקדים מצד איראן אתה חושב שמדינות המפרץ כשהן מדברות עם הנשיא טראמפ הן עדיין אומרות לו גם עכשיו תשמע מבחינתנו תסיים את המלחמה. תשמע, מה שקורה בחדרי חדרים אנחנו כמובן לא יודעים. אנחנו יודעים לומר שעל פני השטח הם כולם מביאים, הייתי אומר, ביטחון עצמי. מדברים על זכותם לנקום באירנים.
אתה שמעת על תגובה קטרית שכבר הגיעה. סעודיה שאמורה להצטרף למערכה. אגב, אנחנו מדברים פה על תקיפות סמליות. לא חיל האוויר הסעודי יפיל את איראן, גם לא חיל האוויר הקטרי. אבל היו תקיפות סמליות, וייתכן שאנחנו נראה עוד מאוד מדינות מפרציות.
שרוצות בעצם לבוא ולומר יש לנו ריבונות אף אחד לא יפגע בנו האם מתחת לפני השטח האם בחדרי חדרים אותן מדינות כן מעודדות ומדרבנות את ארצות הברית להמשיך את המערכה. יש סימן שאלה גדול סביב זה הזכרתי קודם לכן באמת את הסיבות ללמה לא למה כן כי. מדינות המפרץ חוששות מהאיראנים. האיראנים זו מעצמה מפחידה, היא גדולה, היא מאיימת, היא אישית. הם רואים את ייצוא המהפכה האיראני, הם מכירים היטב את כוח קוד של משמרות המהפכה שזורע טרור ואיימה בכל רחבי המזרח התיכון, שהפך את סוריה למגע של משחקים שלו, שהרס את לבנון, שפועל בעיראק בעין מפריע.
הם חוששות שהדברים האלה יגיעו לשם. אני רוצה להזכיר לך, ילד, בסעודיה ישים. שים שמתכתבים כמובן עם איראן. בבחריין יש 70% שים, אנחנו רואים אותם עכשיו ברחובות, תומכים באיראנים. כלומר, בחלק מהמדינות האלו יש זרעים שהאיראנים מנסים לדשן כבר הרבה מאוד שנים, מתוך כוונה כמובן לפגוע ביציבות של המדינות האלו.
איראן חזקה, זו צרה מבחינתם. אבל באותה נשימה אני אגיד גם ישראל חזקה זו צרה מבחינתם וגם איראן חלשה ומשוסעת זו אכן צרה מבחינתם הכל קם ונופל על איזון מאוד עדין במזרח התיכון ומה שאנחנו רואים עכשיו זה פגיעה באיזון הזה לא משנה איך זה יסתיים איראן מתרסקת איראן נשארת על קנה ונוקמת בכל מקרה יש פה שינוי באיזון העדין הזה. תודה תודה ילד.
וזה היה אחד ביום של אין 12. אנחנו מחכים לכם בקבוצה שלנו בפייסבוק, חפשו אחד ביום הפודקאסט היומי. האורך שלנו הוא רום עתיק, תחקיר והפקד, עניאל שחר, אילה פז, אדי חצרוני ושיר אייראל. על הסאונד יובל בוסילובסקי, יאיר בשן יצר את מוזיקת הפתיחה שלנו. אני אילת שמחה היופה, אנחנו נהיה כאן שוב גם בשבוע הבא.
בחסות, אולי יש לכם ביטוח בריאות לתינוק חדש באר-אל? יש לנו! נכון בובו? אבא עשה! אבל אין לכם קופת גמל להשקעה בשבילו באר-אל?
אבא יעשה! אבא יעשה! אין באמור לעבוד ייעוץ או שיווק פנסיוני המתחשב בצרכים ובנתונים של כל אדם.
מארח: אלעד שמחיוף, N12
אורח עיקרי: רועי חמו, כתב לענייני ערבים
תאריך: 5 במרץ 2026
הפרק עוסק במבט על המלחמה המשתוללת במזרח התיכון "דרך העיניים של מדינות המפרץ". המארח אלעד שמחיוף יחד עם הכתב רועי חמו צוללים להבנת עולם הדאגות, הפחדים, הדילמות וההתנהלות של מדינות המפרץ נוכח המתקפה האיראנית הגורפת שלהן נקלעו, למרות שניסו להימנע מעימות בכל דרך. האם אופיים הזהיר של המפרציות עומד להשתנות? איך הן תופסות את איראן וגם את ישראל, ומה ההשפעות האפשריות על היחסים האזוריים?
ציטוט בולט:
"דעו לכם, אם אתם הולכים להפיל אותנו, אנחנו יכולים להבהיר מילולית את כל המזרח התיכון, את כל המפרץ הפרסי."
— רועי חמו, 14:10
אנקדוטה מעניינת:
"במונדיאל בקטר... יותר ממיליון איראנים ניסו להגיע... ולא נתנה להם ויזות. כי יש ממש חשש לביטחון לאומי עד כדי כך."
— רועי חמו, 18:25
ציטוט מבהיר:
"אם אני סעודי היום... הפחד הגדול שלי הוא מפני זה שאני אקום בוקר אחד ואני אגלה את ישראל שולטת שליטה ללא מיצרים בכל השכונה הזאת... היחידה שעוד מאזנת את ישראל ומונעת ממנה להפוך למפלצת, אלו האיראנים."
— רועי חמו, 20:06
הפרק מספק הדגשה של המציאות השברירית והמורכבות של הדינמיקה במפרץ הפרסי: המדיניות הזהירה והחששנית של מדינות המפרץ לא נובעת מכמיהה לשלום עם איראן או ליריבות עם ישראל – אלא מחשבון על הישרדות, עציבות פנימית ופחד משינויים בלתי נשלטים. נפילת איראן מפחידה אותן כמעט כמו התחזקותה, כי ללא איזון אף צד יחיד לא רצוי והאזון העתיק במזרח התיכון מופר, אולי לעד.
איזונים – זו מילת המפתח במזרח התיכון. כל שינוי, מכל כיוון, עלול להוביל להסלמה, אי-יציבות או חלוקת כוחות חדשה ומסוכנת.