Loading summary
A
בחסות, אולי יש לכם ביטוח בריאות לתינוק החדש בהראל? יש לנו! נכון בובו? אבא עשה! אבל אין לכם קופת גמל להשקעה בשבילו בהראל.
אבא יעשה! אבא יעשה! אין באמור להוות ייעוץ או שיווק פנסיוני המתחשב בצרכים ובנתונים של כל אדם. היום יום שני, שמונה ביוני, ואנחנו אחד ביום, מבית N12. אני אלעד שמחיוף, ואנחנו כאן כדי להבין, יותר מה קורה סביבנו סיפור אחד ביום בכל יום.
מה ברחו איתך? בוא. מאיפה אתה? הכל טוב? מאיפה אתה?
אני לא מכיר, עזוב, אין לכם מי מגיש. חיובי שתכיר שימוש בשתי רימוני הלם, אנחנו מחלצים חייל שתקפו אותו.
הפגנות של חרדים קיצוניים נגד הגיוס לצה"ל נערכו על כביש 4 וגם בירושלים. בזו הירושלמית המפגינים ראו רכב עם לוחית משטרתית, הקיפו אותו והתחילו לטלטל אותו בכוח. בפנים ישבה דוקטור ולירי שושן, קצינת הרפואה הראשית של המשטרה, שבנה אליסף, זכרו לברכה, נפל בעזה. בבית שמש פרצו עשרות מפגינים נגד גיוס חרדים לתוך תחנת משטרה.
כמה ימים אחר כך, מפגינים נגד גיוס חרדים ניסו שוב לפרוץ לתחנת משטרה, מאות מפגינים חרדים קיצונים הגיעו לבית של מפקד אגף התנועה במשטרה בפסגת זאב, היו שם עימותים קשים והיו גם פצועים.
אחר כך בשכונת גילו, שוב מאות... עוד מפגינים הגיעו לבית של מפקד ימ"ר שי במשטרה. וההפגנה שעוררה הכי הרבה הדים וסערה הייתה זו מחוץ לבית של המשנה לנשיא בית המשפט העליון, השופט נועם סולברג.
המפגינים התפרעו וגרמו נזק לבית של השופט סולברג, הם איבצו חלונות, עציצים, את השמשה של הרכב שלו. וכשכתבנו אלי הירשמן הגיע לשם לאלון שבות, אז אלי שמסקר את החברה החרדית הבין מיד שהפעם הוא רואה משהו שונה. ראיתי המון צועק בחוץ כמה רגעים ועוד לא הספקתי להבין מה קורה, ראיתי אותם מתרחקים, שזה היה לי מאוד מוזר. רק אחרי זה שנכנסתי לחצר הבית וראיתי את גודל ההרס הבנתי שהייתה פה פעולה אחרת, מסוג אחר, מבחינתם עלו טון מה שנקרא, וזה מה שהם עשו. כן, אין לי מתאר את מה שאפשר להגדיר לא כל כך כהפגנה, אלא יותר כפעולה.
אקט ונדליסטי מכוון, ואגב, לא ספונטני. מה שאני יודע שהם כבר אוספים מודיעין על סולברג ועל ביתו פרק זמן. אני יודע שלפחות פעמיים הם ביקרו במושב אלון שבות, חיפשו את הדלת, בדקו איפה בדיוק הוא גר, בדקו אם יש מצלמות אבטחה, אין מצלמות אבטחה, להבנתי אין. יום לפני האירוע הם החליטו לצאת לדרך, באותו היום הם עלו על שלושה אוטובוסים, היה רכב מקדים מטעמם שנסע לפניהם, הוא הגיע ליציאה מבית שמש, הוא זיהה איזושהי ניידת משטרה. אני לא בטוח שהמשטרה באמת ידעה שהם מתכננים לנסוע לאן שהוא, אבל הם מבחינתם לא לקחו סיכונים, הם החליטו לצאת מיציאה אחרת, האריכו מאוד את הדרך, הגיעו למושב אלון שבות, ומה שהיה חריג באירוע של סולברג ביחס להתנהלות שלהם עד היום, עד היום הם באו והפגינו וצעקו, ותוך כדי האירועים הפכו ליותר ויותר אלימים.
פה הם פשוט באו בגישה אחרת, לפחות לפי מה שאני ראיתי, הגיעה קבוצה של למעלה מ-100 אנשים, אני חושב שבאזור 150. הם ירדו מאוטובוסים כמה רחובות לפני הבית, הם הגיעו רגלית, ידעו בדיוק לאן הם מגיעים. חלק מהאנשים נכנסו מיד פנימה לתוך החצר, השער נשארו בחוץ וצעקו כל מיני קריאות בגנותו של סולברג, פיזרו כרזות בגנותו של אדון סולברג שרודף את התורה. שמענו צעקות של, לא שמענו אי פעם צעקות כאלה, יצאתי החוצה ראיתי אולי 100 חרדים, היה להם פלייר כזה של נגד נועם סולברג ואמרתי להם תעופו מפה אתם מחללי שם שמיים וצעקו עליי אתם היטלר והקבוצה שנכנסה פנימה לתוך החצר, פשוט היו ממוקדים, שברו כל מה שהיה שם, שזה הציצים, עצים, אני חושב שגם שלטים, חלונות, אז ניגשו לחנייה של המשפחה, שם נמצא הרכב המשפחתי, ניפצו את השמשה הקדמית. יהודים ככה פוגעים אחד בשני, איך זה יכול להיות?
איך זה יכול להיות? תסתכלו איזה הרס! פוגרום! מה זה פולל בדולח? איך אפשר?!
כשהם התרחקו כבר מהבית, המשטרה עצרה אותם, עצרה אוטובוס אחד וגם אנשים שעדיין לא הספיקו לעלות על האוטובוס, סך הכל שישים או שניים נעצרו במקום. המשטרה פגשה אותם רק כשהם כבר התרחקו מהמקום. לפי מה שמשטרה סיפרה אחרי זה בבית המשפט, אנחנו לומדים שהייתה ניידת של המשטרה שראתה אותם בהתחלה, אבל החליטה שלא לנסות לעצור אותם, כי הבינה שאין לה את הכוחות. שני שוטרים מול 150 אנשים, שחלקם באו להתפרע ממש, אז הם ויתרו, ועד שהמשטרה התארגנה, חלק כבר עזבו וחלק הם תפסו ביציאה.
בואו אני אגיד לך משהו, משטרת ישראל לא באמת מכירה את הארגונים האלה. המשטרה לא באמת מבינה את האירוע, היא מבינה את האירוע, אבל לא באמת מכירה את הארגונים, וזה הרבה מאוד שנים, והם פועלים, הם נחושים, פועלים, מערכות מסודרות, הם גם מבטיחים שהם יבואו בקרוב לעוד בתים. תוכנית מגניבה שנמצאת כבר הרבה זמן, בנוגע שבעצם הצליחו לעשות. את המעצרים, היה תוכנית שככל שהם יפלימו, אז המהלך יפלימו. אם המעצרים לא ייפתחו, מה יהיה הלאה?
ימשיך. אני לא יודע, אגב, זה רק שופט אחד. מה, תבואו לעוד שופטים? אם תבואו לעוד שופטים, בסדר, יש מפקדים, יש נותנים הוראות, יש לאנסים.
האלימות הזו מחוץ לבית של השופט סולברג, כמו זו שראינו בהפגנות במשך כל השבוע האחרון, היא לא מקרית והיא לא אנקדוטלית. אז הפעם אלי הירשמן כאן איתנו על איך המאבק החרדי נגד הגיוס לצה"ל תופס בימים האחרונים צורה חדשה, ואיך אולי, יחד איתו, גם החברה החרדית בכלל הולכת ומשתנה.
שלום אלי. שלום אלעד. תראה, חוק גיוס אין, ואחרי שהכנסת התחילה בתהליך של פיזור, אני חושב שאפשר לומר ברמת ודאות מאוד גבוהה, שלא יהיה גם חוק גיוס בכנסת הנוכחית. אנחנו דיברנו כאן הרבה בעבר על הגלגולים ועל הניסיונות להעביר חוק גיוס, ממתווה אדלשטיין, מתווה ביסמוט, בשורה התחתונה, אין חוק. לא, אין חוק, הם גם לא חושבים שיהיה חוק בפרק הזמן שנשאר, אבל זה לא רק שאין חוק, המערכת המשפטית עובדת.
בזמן שהקואליציה גוררת רגליים, והממשלה גוררת רגליים, בית המשפט והיועצת המשפטית לממשלה דורשים כל הזמן סנקציות ושלילת הטבות על משתמטים, כי אין להם מעמד חוקי. והיום החוק שכל אזרח, כל צעיר ישראלי צריך להתגייס והם לא מתגייסים. אז זה התחיל עם הקפאת תקציבים לישיבות ששם לומדים משתמטים, שזה אירוע דרמטי מאוד, ובזמן האחרון זה עבר לסנקציות כלכליות, שזה אומר, אם אתה משתמט, אתה לא תוכל לקבל סבסוד למעונות לילדים שלך, אתה לא תוכל להשתתף בהגרלה על דירה בהנחה, יש עליך עיכוב יציאה מהארץ, מאוד הנחה בארנונה שיש לך היום הנחה בתחבורה ציבורית זה דברים שיישללו בזמן הקרוב מלגה ללימודים אקדמיים לא תוכל להתקבל אם אתה משתמט לא תוכל לעבוד בשירות המדינה ועוד ועוד זהו שחלק מהסנקציות האלה הרי בתוקף כבר לא מעט זמן יש אפקט מצטבר שלהם? זה אפקט מצטבר ללא ספק נגיד הרב לנדאו במוצאי שבת רק יוצא לחול לאסוף כספים הם צריכים 150 מיליון דולר לעשות את מה שהמדינה הקפיאה לשנה הקרובה. הם פסימיים, הם אומרים שהעשירים החרדים כבר נשחקים והם חושבים שהם לא יגייסו את הכסף.
אז מצד אחד יש פה אפקט מצטבר, אבל יש גם החמרה במה שקורה, זאת אומרת יש יותר סנקציות, תראה את שלילת ההשתתפות בדירה בהנחה, זה קרה רק עכשיו, רק החודש. הנחות בארנונה והנחות בתחב"צ יש עדיין, אבל תכף זה ייעלם, דברים קורים ובעיקר בעיקר יש יותר מעצרים. היועצת המשפטית וגם בג"ץ לא מוותרים למשטרה הצבאית ולמשטרה ונגיד שהמעצרים הם סמליים, אנחנו מדברים על עשרות אלפי משתמטים, המעצרים הם של אנשים בודדים ממש וזה בדרך כלל מעצרים לימים ספורים ואז הם יוצאים, אבל משהו בפעולה של לבוא לביתו של מישהו באמצע הלילה ולעצור אותו, משהו בזה גורם לציבור הזה כולו להרגיש נרדף ממש על ידי הרשויות ברמה שאתה שומע את הרב הירש מדבר ואומר אנחנו במלחמה ולא מול איראן והרב הירש עוד נחשב יחסי למתון. הקולוש ברוך הוא יעשה מה שהוא צריך אבל אנחנו צריכים להביט שזה הזמן לא פשוט זה זמן שונה אי אפשר לחשוב הוא התנהג כמו רגיל. אנחנו באמצע מלחומן נגדנו, רוצים להרוס אצלנו.
אני חושב שזה רק האווירה של המעצרים וכל מה שקורה ברחוב החרדי יכול להוליד את האמירות האלה. יש שם אווירה ממש של מלחמה, ואני אגיד לך בכנות, אם המעצרים ימשיכו, זה הולך למקום לא טוב, הסיפור הזה הולך למקום לא טוב. אבל תגיד, אלי, איך זה קורה בפועל? כלומר, ההפגנות שמתפרצות בעקבות מעצרים של עריקים, לפעמים ממש מיד אחרי שהמעצר קורה, איך הדברים האלה קורים? איך הדברים האלה מאורגנים?
יש שתי מערכות מאוד גדולות שצריך להכיר של הארגונים הקיצונים של הפלג הירושלמי. מערכת אחת נקראת החוטפים הגיעו, מערכת שנייה נקראת צבע שחור, זה בעצם אומר שאם אתה... הולכים לעצור אותך עם המשטרה הצבאית בדלת או בדלת של חבר שלך או של אח שלך, אתה מתקשר 24 שעות ביממה למוקד הזה, אתה אומר היי, אני אלעד, באו לעצור אותי המשטרה הצבאית, הם מוציאים תוך דקות עשרות אלפי הודעות לטלפונים של החרדים, כל פעם עשרות אלפי הודעות, בכל שעה ביממה ומה שקורה בכל אירוע מעצר, מיד באים המונים, עשרות, מאות ולפעמים אלפים, לנסות ולמנוע את המעצר. בחלק מהמקרים הם מצליחים, בחלק מהמקרים לא, אבל זה ממש מוסיף לתחושת המלחמה, כולם מחוברים לקווים האלה ומקבלים הודעות, כעת המשטרה הצבאית מנסה לעצור מישהו באזור רחוב הזה והזה. וכולם באים ונוהרים, בהתחלה היו באים לשם רק פעילים קיצוניים, אבל היום זה הפך לסטנדרט, מי שגר באזור, יש גם אנשים שלא ממש באים להתעמת, באים יותר לראות, באים בשביל האקשן, והאירועים האלה מסלימים מאוד מהר, מה שראינו נגיד בפריצה לתחנת משטרת בית שמש.
זה היה אירוע שהתחיל מניסיון מעצר, עד שהם הגיעו כל האנשים האלה, הארי כבר מזמן לא היה שם, אבל זה היה מספיק כדי שיבואו ויתעמתו עם השוטרים, ופשוט יפשטו על התחנה. אז יש משהו ברחוב החרדי שמגיש שאנחנו במלחמה ממש, וזה קורה בגלל המעצרים. אתה יודע לאפיין לי את האנשים שאתה רואה בהפגנות האלה שנערכות בשבוע האחרון? בוודאי. הקנאים הם מה שאנחנו רואים עשרות שנים בטלוויזיה, שחרדים באים להתעמת עם המשטרה על הפגנות שבת, הפגנות חילול קברים, איך שהם קוראים לזה, צניעות, הם המפגינים המקצוענים, הם שורפים פחים במאה שערים.
עשרות שנים. זה אנשים שלא מכירים במדינה עוד מאז הקמת המדינה, הם לא מצביעים בבחירות, הם הקבוצה הכי קיצונית שמשטרת ישראל כבר 70 שנה לא יודעת איך להתמודד איתם, בוא נקרא לזה ככה, והם התאגדו לאחרונה במסגרת איזושהי קבוצה שנקראת אנשי חיל. שבו מי שמצטרף לקבוצה מתחייב שהוא יצא להפגין פעם בשבוע לפחות במקרה של מעצר עריק חרדי או בלשונם בחור ישראל והם החליטו להעלות את הטון, הם לא מפחדים מאלימות, הם לא מפחדים מהתנגשות ויש את הפלג הירושלמי, הפלג הירושלמי הוא יחסי חדש, הוא הגיע אלינו בעשור האחרון, אולי קצת יותר הם לא נגד המדינה בבסיס, הם היו חלק מדגל התורה, הם חלק מהציבור הליטאי, אבל הם התנתקו מהפוליטיקה החרדית על רקע נושא גיוס לצה״ל, כשהתחילו לדבר על חוק גיוס שיחייב אחוז מסוים של החרדים להתגייס, הם התנתקו לגמרי, והסיפור הזה של גיוס לצה״ל זה הדגל שלהם. כל הצבא! למה?
זה לא מתגייס! הם מובילים את החסימות, הם מובילים את ההפגנות, הם מובילים את המחאות, הם מונים עשרות אלפי אנשים, וכרגע אנחנו רואים איזשהו שיתוף פעולה בין הפלג הירושלמי הקיצוני לבין הקנאים, הרטוריקה שאתה רואה וקורא ושומע מהרבנים ובעיתונות החרדית, שכמו ברוסיה רטפו אותנו את מי שלמד תורה, כמו שברומא רטפו את מי שלומד תורה, הנה אנחנו שוב, רק הפעם זה מדינת ישראל, שזה מעצרים נגד לומדי התורה ובמסגרת מעצרי לומדי התורה כולם מרגישים חלק מהמאבק והקנאים שמתפרצים לדלת הפתוחה של מעצרי עריקים הם מנגנים על סנטימנט מאוד חזק שיש היום ברחוב החרדי ותמיד הרחוב החרדי ראה אותם כשולי השוליים אתה יודע, אפילו נגד המפלגות החרדיות היום אנשים מזדהים איתם מזדהים איתם, מזדהים עם המאבק שלהם, ואנשים אומרים, מה שחברי הכנסת שלנו לא יודעים לעזור ולפתור, אולי דווקא הקנאים והקבוצה החדשה, הפלג הירושלמי, שהיא קבוצה קיצונית חדשה, אולי הם יפתרו לנו את האירוע. ותקן אותי אם אני טועה, כי הזכרנו את ההפגנות מהשבוע האחרון, עושה רושם שבמלחמה הזו, כמו שהם מתארים, המשטרה כרגע בעיקר נמצאת על המוקד. תראה, יש לחץ מאוד גדול על משטרת ישראל, מאוד מאוד גדול, הם החליטו להצטרף למעצרים, בלית ברירה, הם אומרים לי את זה גם, אנחנו מחויבים לבג"ץ, אין לנו באמת אופציה אחרת, ואז הפוליטיקאים החרדים והרחוב החרדי תפס את המשטרה כחוליה חלשה, יושב ראש דגל התורה, חבר הכנסת משה גפני, מוציא מכתב לנציגי דגל התורה ברשויות המקומיות והוא קורא להם לא פחות ולא יותר להפסיק את השיתוף פעולה עם המשטרה. ממש ככה.
כמה ימים אחרי אנחנו רואים כבר מכתב של ראשי הרשויות החרדיות שהם פשוט כותבים למשטרה שאנחנו מפסיקים את השיתוף פעולה. יש לחץ עצום על המשטרה ומפכ"ל המשטרה בעקבות הלחץ מודיע על שינוי מדיניות הוא אומר ככה, הוא אומר, אנחנו לא עצרנו ולא עוצרים עריקים צבאיים, זה עניין של המשטרה הצבאית. מה שאנחנו עשינו עד היום זה שני דברים, אנחנו עוזרים למשטרה הצבאית במקרה שיש בלאגן, ואם שוטר נתקל בעריק, או כשהוא נותן לו דוח תנועה, או עריק שבא לתחנת המשטרה ואז עולה במסוף שהוא עריק, אנחנו עוצרים אותו, אז הוא אומר, אני עושה שינוי. אם עריק בא לתחנת המשטרה אנחנו לא נעצור אותו, אנחנו ניתן לו שירות, הוא יכול להתלונן, הוא יכול מה שהוא רוצה, אם נפגוש עריק באופן אקראי, שוטר תנועה שיראה עבריין תנועה ויעלה במסוף שהוא עריק, מה שאנחנו נעשה, אנחנו נתקשר למשטרה הצבאית ואם הם יבואו אותו חצי שעה הם יכולים לקחת אותו, אם לא נשחרר אותו וזהו, הוא מנסה להוריד לחץ, אני לא בטוח כמה שזה עוזר לו, אבל זה מה שהמפכ"ל אומר בפועל אני רואה יותר מאז האירועים האלימים יותר ניסיונות מעצרי עריקים, זה מספרים, זה עובדות. חסות אחת וממש מיד חוזרים.
בחסות, אולי יש לכם ביטוח בריאות לתינוק החדש בהראל. יש לנו, נכון בובו? אבא עשה. אבל אין לכם קופת גמל להשקעה בשבילו בהראל. אבא יעשה, אבא יעשה.
אין באמור להוות ייעוץ או שיווק פנסיוני המתחשב בצרכים ובנתונים של כל אדם.
אלי, אנחנו עצרנו בנקודה מעניינת שאני רוצה ברשותך להרחיב איתך עליה, כי אתה אמרת שאחרי שחוק הגיוס נתקע, אחרי הסנקציות שגוברות ובעיקר אחרי מעצר של עריקים חרדים, יותר ויותר אנשים בתוך החברה החרדית רואים בפלגים הקיצוניים, הקנאים, הפלג הירושלמי, את מי שאולי יצליחו לפתור עבורם את הבעיות, יעשו את זה בהפגנות, בהטרדות, גם באלימות שראינו שגברה בשבוע האחרון. זה אומר שההנהגה החרדית הנוכחית, הפוליטיקאים החרדים, הם מה, נתפסים יותר כבעיה ולא כפתרון? כרגע אין לפוליטיקאים החרדים, למנהיגים החרדים, מה להציע לציבור שלהם. והדבר היחיד שעומד על הפרק לצעיר חרדי שדופקים לו בבית, יש לו שתי אפשרויות. או לחשוב לעצמו, אני בן אדם מתון ואני אלך עם השוטרים הצבאיים, אבל נראה לי שרוב האנשים, זה אנחנו אומרים עובדתית, מעדיפים להתקשר לארגונים האלה.
שיוציאו עשרות אלפי הודעות, כי אולי המצר יימנע. אז אתה רואה שהרחוב החרדי זולג לכיוון הקיצון, אתה שומע יותר ויותר אנשים שהם תמיד מתנגדים לקיצונים, שאומרים, אוקיי, אולי באמת אין אפשרות אחרת, אולי הם היחידים שבאמת יחלצו אותנו מהסיפור הזה, וחברי כנסת החרדים גם נסחפים עם רטוריקה מאוד מאוד חריפה. תוסיף על זה לחץ עצום שיש על הפוליטיקאים החרדים שיש כבר מי שמנצל אותם במפלגות גם בדגל התורה, גם באגודת ישראל, גם בש"ס יש דיבורים על החלפת חברי הכנסת בקדנציה הבאה בטענה שהם לא הצליחו לפתור את נושא הגיוס לצה"ל שנים, שנים שהנציגים החרדים בכנסת לא יכלו לסדר את הדבר הכי חשוב של הרב עובדיה, תלמידי ישיבה? שנים איפה הייתם, תתביישו לכם, תתביישו, אין לי מילים אחרות, ולפני הבחירות ירוצו לבקש, הרב עובדיה מתהפך בקבר על הדבר הזה. אתה רואה בש"ס, אריה דרעי, שהוא היושב ראש המיתולוגי והחזק והכל יכול, ועדיין כל יכול, אבל יש לו מתח עם הרבנים, בעיקר עם הרב יצחק יוסף, אנחנו הבאנו בעבר הקלטות איך שהרב יצחק מדבר בגנותו של דרעי, בעיקר אגב בעניין הגיוס לצה"ל.
הרב יצחק חשב שחוק הפטור מגיוס שדרעי הוביל הוא פשרני מדי, אבל אתה רואה שיש עכשיו כנס של ש"ס, אנחנו מדברים באירוע שקורה ממש לאחרונה. אריה דרעי מבין שבתוך האירוע יש אנשים שהגיעו עם שלטים בגנותו, ככה דרעי מבין, ואז הוא מחליט ברגע האחרון לבטל את השתתפותו בכנס, זה כנס בראשות הרב יצחק יוסף, נותנים שם פרס לתלמיד המצטיין שכותב את החיבור הכי יפה, וכשהמנחה אומר במיקרופון שיושב ראש התנועה מתנצל על זה שהוא לא יכול לבוא כי הוא עסוק, או מה שהוא אומר, אתה פשוט שומע שריקות בוז.
אתה שומע שריקות בוז, אתה רואה תמונות, אנשים מניפים שלטים בגנותו של דרעי, ואתה מבין שאריה דרעי לא יכול כרגע לבוא לכנסים של ש"ס, כי יש זעם, כי הרחוב הש"ס... חלק ממנו לפחות, היותר חרדיים, היותר מקורבים, היותר קרובים אידיאולוגית לפלגים הקיצוניים, רותחים עליו. הם אגב דורשים שאריה דרעי ימנה את הרב יצחק יוסף לנשיא מועצת החכמים, שזו דרישה ישנה שיש להרבה אנשים שם. דרעי מתעלם, כי אם הרב יצחק יהיה נשיא, אז הרב יצחק ישלוט במפלגה. דרעי מאוד אוהב שנשיא והוא שולט במפלגה.
אבל זה מגיע לנקודת רתיחה, אז אתה רואה שכל הלחץ שיש למטה ברחוב מטלטל את כיסאם של גפני, של מקלב, של דרעי ואולי גם של עוד חברי כנסת מאגודת ישראל, הסיר לחץ הזה משפיע על כל המערכת החרדית. אבל אתה יודע מה מעניין אותי? ההפגנות האלה כרגע מתמקדות, אמרנו, במשטרה, נגד בית המשפט. יש כעס שאתה מתאר אותו על פוליטיקאים חרדים, כן? אבל זה נעצר שם?
אנחנו לא רואים נניח כעס על הרבנים הבכירים? לא רואים כעס על גורמים אחרים בקואליציה? יכול להיות, זה מעניין. יש תזה שמאוד רווחת ברחוב החרדי שהם משלמים מחיר על השותפות עם נתניהו. לפי התזה הזאת, בממשלה שהייתה יותר מגוונת, שהייתה ממשלת מרכז, שמאל או ימין ושמאל ביחד, היה הרבה יותר קל להשיג חוק שיפטור אותם מגיוס, זו תזה אחת, ותזה נוספת שאתה רואה שהיא מתכתבת עם זה, זה הרבה מאוד תלונות על נתניהו, הם אומרים, תראה, הם אוהבים את נתניהו בבסיס, אבל אומרים הוא שיקר אותנו, הוא משקר אותנו, מה שחשוב לו הוא יודע להעביר מה שהוא רוצה, הוא יודע להעביר, רק את זה הוא לא ידע להעביר, והנה הם מביאים את ההוכחה, הנה רק עכשיו כתב הרב לנדו שאנחנו לא חלק מהגוש, פתאום הוא מקדם את חוק יסוד לימוד התורה, פתאום הוא מעביר לנו את חוק המעונות, מקדם את זה, שזה בעצם מבטל את סנקציית המעונות, אז יש שם הרבה מאוד האשמה, אז הכיוון של החשבון נפש זה יותר לשם, והרבה מאוד תלונות על הח"כים החרדים, אומרים אתם נכשלתם במשימה, לא ידעתם לפתור את האירוע הזה.
תראו לאיפה הבאתם אותנו. אגב, אני אגיד לך שבפלגים הקיצוניים מאוד שמחים על מה שקורה. זאת אומרת, הם מאוד רוצים להפסיק את המעצרים, אבל על התחושת ניתוג וניכור, הם לא יכלו לחלום על זה שכשיהיה איזשהו מקרה מעצר, כל תושבי שכונות החרדיות יבואו ביחד איתם, שהם יפרצו לתחנת משטרת בית שמש ואין גינויים נגדם. שברו מחוץ לביתו של סולברג, אז כן ראינו גינוי, אבל כמובן. יותר מזה, הפלג הירושלמי בטח אומר, הנה אנחנו צדקנו כל השנים כשהזהרנו ואמרנו שאי אפשר יהיה להגיע להסדרים על סוגיית הגיוס בהידברות בלי כוח ובלי לחץ.
בדיוק, זה מה שהם אומרים, אמרנו לכם, גפני, עכשיו אתה נזכר להגיד להתנתק מהמשטרה? אנחנו אומרים את זה שנים שאין לנו שום דבר איתם. עכשיו אתם מתחילים להבין שאנחנו צדקנו. זה אמרנו לכם הכי גדול שלהם, הם כמובן רוצים שהמעצרים ייפסקו. אבל בשיחות שלי איתם הם באיזשהו מקום במעצרים משרתים אותם, הם רוצים תבערה.
הם רוצים תבערה, הם רוצים את הציבור החרדי נגד המערכת, ובטח ובטח הקנאים. אז תשמע, מה שאתה מתאר כאן, הוא יכול להיות מאוד משמעותי, כלומר, נשמע לי שיש פוטנציאל לתנועה טקטונית ממש, בגלל התזמון. אנחנו שלושה או ארבעה חודשים לפני בחירות, ומצד אחד יותר אנשים בחברה החרדית מאבדים אמון בפוליטיקאים, מתקרבים לקצוות, שמלכתחילה התפצל מהזרם הליטאי בטענה שצריך להיות תקיפים יותר בכל מה שקשור לגיוס. אבל בסוף לפלגים האלה הקיצוניים אין היום נציגות בכנסת. אז איך לפי דעתך השינויים שאנחנו רואים יכולים להיות מתורגמים בשטח כשנגיע לבחירות?
בבחירות במפלגות החרדיות בעיקר חוששים מאחוז הצבעה נמוך. אין לחרדים האלה כתובת אחרת. בפלגים האלה אל תשכח שהם מצביעים נגד, הקנאים נגד המדינה. והפלג הירושלמי לא משתתפים בבחירות בכנסת כי אין להם נציג, לא שיש להם משהו נגד בחירות, ברשויות המקומיות יש להם נציגים, בכנסת אין להם, זה החשש במפלגות החרדיות, אבל אתה מדבר על תנועות טקטוניות ואני מסכים איתך. אתה רואה איך המרכז החרדי, המיינסטרים החרדי, איך שאוהבים לקרוא לזה, הולך וקטן, והקצוות הולכים וגדלים.
מצד אחד אתה רואה את הקצה של הקיצונים, שזה הקנאים, שזה הפלג הירושלמי, שיותר ויותר אנשים מזדהים איתם, אבל יש את החרדים שהם יותר ישראלים, שהם מתגייסים. אני אגיד לך שרק השבוע הולך להיות יום גיוס חרדים לתפקידים של תומכי לחימה, ויש עלייה במספר החרדים המתגייסים. בוא לא נשכח את זה. זה אמנם עדיין מעט מאוד, אבל יש כאלה שאומרים, שזה מה שאנחנו רואים, שהמרכז החרדי נעלם מהנוף, והקצוות הולכים וגדלים, אבל אני חושב שמעבר לזה, אני מזהה אצל חרדים מתונים. שהם חרדיים ויש להם הסתייגויות פה ושם מההתנהלות של המדינה אבל הם חלק מהמשחק לגמרי אני מזהה פחד מהרשויות, אני מזהה ניכור ניכור שהופך לעוינות, שיהפוך לשנאה ואני אומר לך בחשש שאם המעצרים, רק על המעצרים אני מדבר ימשיכו, אנחנו אולי נגיע הרבה יותר מהר לאוטונומיה חרדית במלוא מובן המילה.
אבל תגיד, אלי, לא קורה תהליך הפוך גם? כלומר, אין את מי שרואה את ההפגנות, את האלימות, ועושה חשבון נפש ומגיע למסקנה שהסרבנות בתוך החברה החרדית לפשרות, ההתעקשות נגד מתווים שעלו לאורך הדרך, הנמות ולא נתגייס הזה, בסוף זה הביא אותם למצב שבו אין חוק גיוס. יש סנקציות, יש מעצרים, וכמו שאתה אומר, יש משבר חברתי ומשבר פוליטי בתוך החברה החרדית. יש הרבה מאוד שמסתכלים על התמונות ואומרים, מה זה הדבר הזה? היה מותר לפרסום.
ממתי אנחנו אנשים אלימים? ראיתי איזה הוגה דעות שכתב השבוע באחד העיתונים החרדיים, קול בודד, אבל הוא כותב בעיתון משפחה. ברייטקופ כותב שם שבעבר צעיר חרדי עם כובע וחליפה היה סמל לעדינות, למישהו שמחובר לתורה, למישהו ששקוע במצוות, היום הישראלי ברחוב רואה אותו ומפחד אולי זה פורח, פורח חוק, מה נהיה מאיתנו? יש הרבה מאוד שהם לא אוהבים את זה, הם לא הכל עניים, אבל בזרמי העומק זה משפיע, יש אנשים שלוקחים צעד אחורה ואומרים אוקיי, אנחנו חרדים, אבל אנחנו נשלח את הילדים שלנו לממלכתי חרדי, אנחנו נתגייס, אנחנו לא יכולים להיות חלק מהדבר הזה. אני חושב שאנחנו נמצאים בנקודת זמן דרמטית בסיפור החרדי.
יכול להיות שהקהילה החרדית תישאר כמו שהיא, ואנחנו עוברים פה איזשהו משבר שיתיישר. אני חושב, אני חושש, אני לא יודע, אבל אני חושש שיש פה סיפור שהוא הרבה יותר גדול. סיפור שאנחנו רואים איזשהו ניתוק של הסיפור החרדי מהסיפור הישראלי, ניתוק מאוד עמוק שלא ראינו, שלא היה עד היום. אתה רואה איך המרכז החרדי, המיינסטרים החרדי, איך שאוהבים לקרוא לזה, הולך וקטן והקצוות הולכים וגדלים.
אלי הירשמן, תודה. תודה, אלעד. וזה היה אחד ביום של N12. אנחנו מחכים לכם בקבוצה שלנו בפייסבוק, חפשו אחד ביום, הפודקאסט היומי. האורך שלנו הוא רום עתיק, תחקיר והפקה מתן זמיר, הילה פז, דניאל שחר, שירה הראל ועדי חצרוני.
על הסאונד יאיר בשן שגם יצר את מוזיקת הפתיחה שלנו. אני אלעד צמחאיוף, אנחנו נהיה כאן גם מחר.
בחסות, אולי יש לכם ביטוח בריאות לתינוק החדש בהראל? יש לנו! נכון בובו? הבעשה!
בהראל. אבא יעשה, אבא יעשה. אין באמור להוות ייעוץ או שיווק פנסיוני המתחשב בצרכים ובנתונים של כל אדם.
שדר: 8 ביוני 2026 | מנחה: אלעד שמחיוף | אורח עיקרי: אלי הירשמן
הפרק עוסק בהסלמה החריפה במאבק החרדי נגד גיוס בני ישיבות לצה"ל, על רקע שלילת סנקציות והיעדר פתרון פוליטי, ובוחן כיצד תהליך זה משנה את פני החברה החרדית ואולי אף את המערכת הפוליטית לקראת בחירות. אלעד שמחיוף מארח את העיתונאי אלי הירשמן, לסקירה נרחבת על הפגנות שוברות רף, שבר נורמות פנימיות, הזדהות ציבורית גוברת עם הקיצונים וחולשת ההנהגה החרדית המסורתית.
[01:13–06:43]
"ראיתי את גודל ההרס, הבנתי שהייתה פה פעולה אחרת, מסוג אחר. זה היה אקט ונדליסטי מכוון, לא ספונטני." [03:30]
[08:01–11:13]
"משהו בפעולה של לבוא לביתו של מישהו ולעצור אותו...גורם לציבור הזה כולו להרגיש נרדף ממש על ידי הרשויות." [09:55]
"אנחנו במלחמה, לא מול איראן...זה זמן שונה, אי אפשר לחשוב ולהתנהג כמו רגיל." [10:38]
[11:43–14:00]
"הקנאים... זה אנשים שלא מכירים במדינה, לא מצביעים בבחירות, הם הקבוצה הקיצונית ביותר..." [14:01]
[14:01–17:13]
"מה שחברי הכנסת שלנו לא יודעים לפתור, אולי דווקא הקנאים והפלג הירושלמי יפתרו לנו." [15:18]
[19:08–23:35]
"כרגע אין לפוליטיקאים החרדים מה להציע לציבור שלהם..." [20:05]
"אתה שומע שריקות בוז... דרעי לא יכול כרגע לבוא לכנסים של ש"ס, כי יש זעם." [22:31]
[24:48–28:46]
"המרכז החרדי, המיינסטרים החרדי, הולך וקטן, והקצוות הולכים וגדלים." [27:04]
"פעם צעיר חרדי עם כובע וחליפה היה סמל לעדינות... היום הישראלי ברחוב רואה אותו ומפחד..." [28:46]
"אם המעצרים ימשיכו, אנחנו אולי נגיע הרבה יותר מהר לאוטונומיה חרדית במלוא מובן המילה." [27:52]
"יש פה סיפור של ניתוק עמוק מהסיפור הישראלי שלא היה עד היום." [29:39]
"איך זה יכול להיות? תסתכלו איזה הרס! פוגרום! מה זה פולל בדולח? איך אפשר?!" [05:50]
"החוטפים הגיעו" ו"צבע שחור"... מוציאים עשרות אלפי הודעות, בכל שעה ביממה, מיד באים המונים." [11:43]
"המרכז החרדי... הולך וקטן, והקצוות הולכים וגדלים." [27:04] "אנחנו אולי נגיע הרבה יותר מהר לאוטונומיה חרדית במלוא מובן המילה." [27:52]
| דקה | תוכן עיקרי | |-----|------------| | 01:13–06:43 | התיאור הדרמטי של פרשת סולברג וההסלמה הפיזית | | 08:01–11:13 | המשבר החוקי, סנקציות והתחזקות תחושת הרדיפה והמלחמה | | 11:43–14:01 | מערכת ההתארגנות החרדית, ניתוח קבוצות המנהיגות והתגובות הרחוביות | | 19:08–23:35 | המשבר בהנהגה החרדית, הזעם מהשטח ופיצול פוליטי | | 24:48–28:46 | המאבק בחירות הזהות בחברה, השיח כלפי הקצנת הצדדים וההתנתקות מהישראליות | | 27:52–29:39 | ניתוח סכנת ההתבדלות, אזהרות מהשלכות המשך האלימות |
הפרק מתאר מציאות חדשה שבה האלימות, ההקצנה והפעלת עוצמות ציבור ברחוב החרדי הן סדר יום חדש, בין התמוטטות ההגמוניה החרדית המתונה, לבין צמיחה של קבוצות קצה שמבקשות לכפות מציאות בכוח. החברה החרדית בעיצומו של משבר זהות עמוק, אשר צפוי להשפיע מהותית על הפוליטיקה, החברה הישראלית, ואולי אף להוביל לתהליכי ניתוק פנימי וחיצוני חסרי תקדים.
להאזנה לפרק המלא: חפשו "אחד ביום – המאבק החרדי מסלים" מבית N12.