Hosted by NPO Luister / NOS · EN
Van onze Correspondent is een serie van de makers van podcast De Dag. Iedere zondag maken we kennis met een van de correspondenten van de NOS, het land waar ze wonen, en de verhalen die wat hen betreft meer aandacht verdienen. Vandaag: Daisy Mohr, correspondent in het Midden-Oosten. Sinds 2002 woont Daisy al in de Libanese hoofdstad Beiroet. Ze ging erheen om Arabisch te studeren, vond in haar eerste week daar al de liefde waar ze later mee trouwde en begon snel met werken voor de krant Het Parool. “Ik was gefascineerd door die contrasten, al die verschillende landen wilde ik graag ontdekken en de politiek natuurlijk”. Mohr werkte jarenlang voor kranten en achter de schermen produceerde ze verhalen voor haar voorgangers op deze post. In die ruim 20 jaar daar gebeurden er hele grote dingen: van de invasie van Irak tot de zoveelste oorlog nu met Israël. En al die jaren loopt Mohr rond in die gebieden waar het ook onrustig en onveilig is. “Ik probeer altijd te blijven op plekken waar het risico behapbaar is. Maar het is veel lastiger als je woont op de plek waar het oorlog is. Ons gezin woont nu in de oorlog.” Sinds 2019 is ze de correspondent voor de NOS in het Midden-Oosten. Ze gaat altijd op pad met haar vaste cameravrouw Edmee van Rijn, die ook even inbelt in de podcast. Met een tasje vol snacks trekken ze als team van twee vrouwen samen naar de verhalen en dat heeft zo z’n voordelen: “voor ons gaan deuren open, die voor mannen gesloten blijven”. Het regelen van visa’s vinden veel correspondenten heel vervelend, maar Mohr geniet ervan: “ik heb van m’n hobby m’n werk gemaakt”. Cultuurtip: Fairuz - El Bosta En met Daisy Mohr is deze serie Van onze correspondent tot een eind. In het najaar maken we weer nieuwe afleveringen met de andere correspondenten. Wil je reageren? Mail naar dedag@nos.nl. Presentatie & montage: Marco Geijtenbeek Redactie: Max Smedes & Rosanne Sies
Milena Holdert volgt voor Nieuwsuur de openbare verhoren in de parlementaire enquêtecommissie Corona. Wat is haar tot nu toe opgevallen? Tijdens de parlementaire coronaverhoren vertelden sleutelfiguren, onder wie oud-premier Rutte, de afgelopen weken onder meer dat Nederland nét geen code zwart bereikte. Maar Nieuwsuur sprak met artsen die zeggen dat de praktijk anders was. 'Dat er geen code zwart geweest is, is niet het geval. Er zijn wel degelijk keuzes gemaakt voor patienten die wel of niet naar de IC gingen waar je dat normaal gesproken anders zou hebben gedaan,' aldus een van de artsen. En er zijn meer zaken die in de eerste drie weken van de verhoren opvielen. Bijvoorbeeld details over hoe politiek en wetenschap in elkaar overliepen rondom de richtlijnen voor het gebruik van mondkapjes in de ouderenzorg. En lukt het de betrokkenen wel voldoende om te reflecteren op hun eigen rol? Reageren? Mail dedag@nos.nl Presentatie en montage: Elisabeth Steinz Redactie: Rosanne Sies
Een kleine maand geleden opende Beeld en Geluid het archief voor iedereen: in de schatkamer kan je thuis grasduinen door radio- en tv-geschiedenis. Maar nu mediagebruik meer en meer op het internet is, vroeg podcast De Dag zich af: wat wordt er bewaard van ons internet? Conservator Wytze Koppelman laat zien wat er al in het archief zit: een t-shirt van de bankzitters, Youtubevideo’s van Monica Geuze en een jaren ’90 game als A2-racer. Het opslaan van het internet is nog niet gemakkelijk: want hoe vang je dat het interactief is? René van Leeuwen maakt al ruim 12 jaar DumpertReeten en ziet elke dag veel van het internet. Wat moet wat hem betreft bewaard blijven? Reageren? Mail naar dedag@nos.nl Presentatie & montage: Marco Geijtenbeek Redactie: Lisa Konings
President Donald Trump kondigde het al maanden aan. Nu hebben de Verenigde Staten en Iran een eerste voorlopige overeenkomst ondertekend. In een intentieverklaring met veertien punten staan afspraken over een staakt-het-vuren, de heropening van de Straat van Hormuz en nieuwe onderhandelingen over het Iraanse atoomprogramma. Hoe wordt er in Iran zelf naar deze deal gekeken? In deze podcast hoor je de reacties van Iraniërs via Radio Zamaneh, een onafhankelijk Iraans mediaplatform dat vanuit Amsterdam nieuws maakt voor mensen in Iran. Hoofdredacteur Nasim Roshanaei vertelt hoe zij contact houdt met luisteraars in Iran en welke gevoelens daar leven over de overeenkomst. "Mensen zijn realistisch. Ze gaan niet snel juichen. Want ze hebben veel meegemaakt", aldus Roshanaei. Midden-Oostendeskundige Leo Kwarten vertelt wat er precies in het veertienpuntenplan staat. En wat betekenen de afspraken voor Iran, de Verenigde Staten en de regio? Reageren? Mail dedag@nos.nl Presentatie en montage: Bart Tuinman Redactie: Max Smedes Eindredactie: Lars Hulshof
Een leegstaande schuur, een briefje in de bus of iemand die onverwacht het erf op rijdt met een aanbod. Criminelen weten het Nederlandse platteland goed te vinden. Uit onderzoek blijkt dat één op de vijf boeren in Zeeland en Noord-Brabant weleens is benaderd door mogelijke criminelen. Voor boeren en tuinders kan zo'n situatie grote gevolgen hebben. Met de campagne 'NEE, geen (drugs)criminaliteit op ons erf!', die vandaag begint, vragen verschillende organisaties aandacht voor dit probleem. In deze podcast vertelt boerin Monique van der Made dat veel boeren extra alert zijn op verdachte situaties. "We melden elkaar snel als er een verdachte auto rondrijdt", aldus Van der Made. Volgens haar kunnen de situaties waar boeren in terecht komen heel intimiderend zijn. "Het gebeurt weleens dat ze bijvoorbeeld kinderen achterna rijden door de polder, van: waar woon je?" De Zuidelijke Land- en Tuinbouworganisatie werkt mee aan de campagne die vandaag van start gaat. Femke van de Plas werkt als vertrouwenspersoon Veilig Buitengebied voor de boerenorganisatie. In de podcast vertelt ze dat het belangrijk is om boeren weerbaar te maken. "Zeker wanneer mensen op je erf staan met zo'n verzoek. Krijg ze maar eens je erf af zonder dat het op je terugslaat", aldus Van de Plas. Reageren? Mail dedag@nos.nl Presentatie en montage: Bart TuinmanRedactie: Lisa KoningsEindredactie: Rosanne Sies
Komend weekend spreken we correspondent Daisy Mohr in onze serie Van onze correspondent. Heb je een vraag aan haar? Mail naar dedag@nos.nl.
Twee Duitse journalisten stuitten jaren geleden, ver voor de zaak van Gisèle Pelicot, al via de pornosite Motherless op een groot, internationaal netwerk van gebruikers die vrouwen drogeren en seksueel misbruiken. Maar met hun meldingen daarover aan de Duitse politie werd lange tijd niets gedaan. In de podcast vertellen ze hun verhaal. Hoe kan het dat er niet eerder is ingegrepen? En dat Motherless nog steeds online is? NOS-collega en Duitsland-kenner Ulrike Nagel legde voor podcast De Dag contact met Isabel Ströh en Isabell Beer van de NDR. Zij doen Zij doen voor het programma STRG_F* al jaren onderzoek naar een internationaal netwerk van Telegram-groepen en pornosites, waarop beelden van gedrogeerde en misbruikte vrouwen worden gedeeld. Ze vertellen hoe ze toegang kregen tot deze groepen, waar ze op stuitten en hoe hun meldingen bij politie en justitie niet serieus werden genomen. Pas nadat de zaak van Gisèle Pelicot in de publiciteit kwam, veranderde de houding van de autoriteiten. Maar ondertussen zagen ze in de Telegram-kanalen iets anders: daar werd het juist drukker. Reageren? Mail dedag@nos.nl Presentatie en montage: Elisabeth Steinz Redactie: Ulrike Nagel Eindredactie: Rosanne Sies*STRG_F is een onderzoeksprogramma op YouTube, geproduceerd door de NDR en funk.
Het is mega-maandag zegt de Eurocommissaris voor Uitbreiding Marta Kos als ze aankomt bij de onderhandelingen met Oekraïne en Moldavië. Die twee landen beginnen aan de formele gesprekken om toe te treden tot de EU. En dan is er nog een wachtlijst van onder meer 6 Balkanlanden die ook graag willen aansluiten. In deze podcast zoomen we in op één van die kandidaat-lidstaten: Moldavië. Oost-Europa onderzoeker bij Clingendael Marina Ohanjanyan kent het land goed. Het is klein, loopt op schema qua hervormingen die de EU wil zien en de president Maia Sandu gooit hoge ogen in Brussel. Maar Transnistrië is ook onderdeel van Moldavië. Die regio is een zelfverklaard pro-Russisch republiekje dat door vrijwel geen landen ter wereld wordt erkend. En precies dat is wat de EU wil tegengaan door de unie uit te breiden: de invloed van Rusland op landen inperken. Reageren? Mail naar dedag@nos.nl Presentatie & montage: Marco Geijtenbeek Redactie: Max Smedes Eindredactie: Rosanne Sies
Van onze Correspondent is een serie van de makers van podcast De Dag. Iedere zondag maken we kennis met een van de correspondenten van de NOS, het land waar ze wonen, en de verhalen die wat hen betreft meer aandacht verdienen. Vandaag: Rudy Bouma, correspondent Verenigde Staten & Canada. Rudy woont en werkt nu een kleine drie jaar in Washington. Toen hij aankwam was Joe Biden nog president. Bouma vertelt dat hij opzich goed voorbereid was op de tweede termijn Trump: hij volgde hem al heel goed vanuit Nederland. Maar toch blijkt de stortvloed aan nieuws van de regering Trump erg vermoeiend. “Je wordt zo overspoeld, dat je soms heel goed moet nadenken wat doet hij nou echt?” Hoe is het werken nu? Ook zonder auto, zoals Bouma? Heeft hij zorgen over zijn veiligheid? En hoe kijkt Rudy naar de grote verbouwing van de stad Washington? En die drukte, hoe pakt Rudy dat aan? “Mijn voorganger noemde ons beroep: vakkenvuller. En zo zie ik het ook.” In de podcast vertelt Bouma hoe hij van journalist die diep in dossiers duikt bij Nieuwsuur correspondent werd. Tijdens de opname krijgt Rudy kippenvel, omdat we teruggaan naar een fijn moment in zijn jeugd. Hij wilde van jongs af aan al een journalist worden die reizend z’n verhalen maakt voor tv en leeft dus nu zijn droom: “ik denk er niet vaak over na, maar het is natuurlijk fantastisch.” Volgende week hebben we de laatste in deze serie met Daisy Mohr, correspondent Midden-Oosten vanuit de Libanese hoofdstad Beiroet. Heb je een vraag aan haar, stuur die dan naar dedag@nos.nl. Presentatie en montage: Marco Geijtenbeek Redactie: Lars Hulshof Eindredactie: Rosanne Sies
Oplichters verdienen miljoenen met neppe olieopslag in Rotterdamse haven Nieuwsuur ging in de haven op stap met een Britse ondernemer die anderhalf miljoen dollar betaalde voor een partij olie en de opslag daarvan in Rotterdam. Alleen kon hij noch zijn olie, noch de opslag vinden. En uiteindelijk fluiten naar zijn geld. Fraude met olieopslag in de Rotterdamse haven neemt steeds professionelere vormen aan. Het is uitgegroeid tot een miljoenenbusiness die volgens deskundigen de veiligheid van deze kritieke infrastructuur bedreigt. Nieuwsuur-verslaggever Mark Schrader dook in de wereld van de spook-olie en spook-opslag en vertelt in de podcast hoe de fraude werkt en wat de risico's zijn. Reageren? Mail dedag@nos.nl Presentatie en montage: Elisabeth Steinz Redactie: Judith van de Hulsbeek Eindredactie: Rosanne Sies