
Loading summary
A
היי, אתם מאזינים לפודקאסט From Manager to Leader, הפודקאסט למנהלים שרוצים לעשות את קפיצת המדרגה אל הובלת החיים, הקריירה והאנשים שלהם להצלחה והגשמה בעזרת כלים מעולמות הפיתוח, הפסיכולוגיה והתודעה. אני טוני ארדפליק, מונחת הפודקאסט הזה, מנטורית ומלווה מנהלים, מנהלת פיתוח בכירה עם ניסיון של למעלה משני עשורים בהייטק מרצה ומונחת קבוצות של מכון אדלר, ובעיקר סקרנית ולמדנית נצחית. אם אתם מנהלים שרוצים להתקדם, להשפיע ולייצר הצלחות, וגם לחיות את החיים האלה בטוב, למצוא את האיזון וליהנות מהדרך, הגעתם למקום הנכון.
והיום אנחנו נדבר על איך מקבלים החלטות בתוך חוסר ודאות. אנחנו חיים בעידן מוטרף, וזה צורך של כולנו כל הזמן, אז כדי לדבר על הנושא המרתק הזה, הזמנתי את עינב מס, ועינב היא מנהלת לינקדאין ישראל והיא דירקטורית פיתוח של לינקדאין גם בישראל וגם בארצות הברית, והיא גם חברה מאוד מאוד טובה שלי. ואני ממש מתרגשת לארח אותך בפודקאסט הזה, ואיזה כיף. וואו, ואיזה כיף גם לי, טוני, שזה קורה ושזה קורה ביחד, וההתרגשות הפעם היא אפילו כפולה, כי אחרי באמת חברות ועזרה ומסע הדדי כל כך מדהים שלנו ביחד, אז אנחנו יוצאות למסע עוד יותר משותף רשמית, שנולד מצורך הדדי אישי של... שתינו בעצם, אני חושבת, איזשהו חיפוש של מקום של צמיחה וגדילה והתפתחות.
את ואני בעצם לא מצאנו מקום כזה והחלטנו לייצר מקום משלנו. אז את רוצה לספר על התוכנית החדשה שלנו? ממש, אז עינב ואני ישבנו ודיברנו על זה ששתינו מחפשות באמת את המרחב הזה של איזושהי תוכנית מנהיגות ש... תיקח אותנו על ה-next level. והסתכלנו על כל מיני תוכניות שיש בשוק ולא מצאנו את הדבר הזה שהוא מדויק עבורנו, שהוא ממש מותאם לתרבות הארגונית של הייטק, לאקזקיוטיבס, למקום השואט.
באמת העולם העסקי של היום הוא דורש מאיתנו הרבה יותר ממהירות תגובה, כי בתנאים של חוסר ודאות וכל הלחצים שיש על כולנו, אנחנו נדרשים לאיזושהי נוכחות, שהיא נוכחות אחרת בקבלת ההחלטות שלנו. אז אנחנו יוצאות לדרך עם תוכנית חדשה למנהלים, תוכנית קצרה וממוקדת של שלושה חודשים לאקזקיוטיבס, לוויפיז וסי-לבל, באמת אנשים שכבר עברו דרך, וזו תוכנית שיוצאים ממנה אחרת. אולי נדבר רגע על מה זה אומר שיוצאים אחרת, כי אני חושבת אחד הדברים שהם מאוד משותפים לך ולי, שאנחנו... מאוד פרקטיות, מאוד תכלסיות, לא סיסמאות, לא מודלים, אלא באמת משהו מאוד יישומי. אז מה זה אומר בהקשר הזה?
אז זה אומר שכדי לפעול בעולם בקצב ובנוכחות שאנחנו צריכים להיות בה היום, אנחנו צריכים להיות עם איזשהו ביטחון, איזשהו חיבור למשמעות ולתשוקה ולעשייה שלנו. משהו שיאפשר לנו באמת להיות ולפעול מתוך Executive Presence, מתוך מקום אמיתי שאני מבינה לאן אני מובילה, למה אני בתפקיד הזה, מה הערך המוסף שלי, לאן אני רוצה להגיע. וזה מקרין על כולם, זה מקרין על הצוותים, על הארגון, וזה מה שעושה את כל ההבדל. אז איך מגיעים למקום הזה שאני מבינה למה אני קמה בבוקר לתוך התפקיד הזה, ואיך אני מגיעה ל-Next Level שלי? אם אני נמצאת במקום של שחיקה או במקום של תהיות ושאלות של לאן אני רוצה להגיע.
אני חושבת שלא הרבה אנחנו עוצרים ומאפשרים לעצמנו רגע לחשוב על השאלות הגדולות האלה ולפתח את האסטרטגיה שבאמת תוביל אותנו קדימה. אז הקבוצה הזאת הולכת להיות קבוצה מאוד מאוד קטנה, אינטימית, מצומצמת של executives בהייטק שמבינים את התרבות הארגונית הזאת, את הצורך הזה, את ה... 10x שכולנו נדרשים אליו כל הזמן, ואיך אנחנו עושים את זה ממקום אחר, ממקום של להוביל מבפנים החוצה. ואני חושבת שפה, בשורה התחתונה שאמרת, אנחנו היום כולנו נדרשים לעשות 5x, 10x, כמו שאמרת, לארגון שלנו, אנחנו צריכים להתחיל מלעשות את ה-2x לפחות עבור עצמנו, וזה לא בא בקלות ובלי עבודה, ואת העבודה הזאת בדיוק אנחנו מתכוונות לעשות יחד איתכם בקבוצה הזאת. וזאת קבוצה של השראה, זאת ממש קבוצה של השראה, של לראות איך אנשים אחרים מתמודדים עם דברים.
זאת באמת הולכת להיות קבוצה מאוד אינטימית. אז אנחנו פותחות את ההרשמה בקרוב, אז מוזמנים להגיש את המועמדות שלכם, פרטים בקרוב על התוכנית המופלאה הזאת. אז בחזרה לנושא שלנו היום, קבלת החלטות בחוסר ודאות, האמת שבא לי להתחיל מאיזה סיפור קטן. כשהילדה שלי הייתה בת שנתיים, ההורים שלי היו אצלנו באיזה שבת והתכוונו לצאת מהבית. והגדולה שלי, שהיא בת שמונה עשרה יום, היא הייתה בת שנתיים, והבאתי לה שתי שמלות, שתבחר מה היא רוצה ללבוש.
ואבא שלי נכנס לחדר ואמר לי, אבל היא לא מבינה כלום, מה את נותנת לה לבחור? מה זה משנה? כאילו, בואי, צריך ללכת, כאילו, מה זה משנה? והסתכלתי עליו במבט של, אתה לא מבין מה קורה פה, אנחנו נדרשים... לקבל החלטות ולבחור כל החיים, מלא פעמים ביום, צריך להתחיל את זה בגיל שנתיים או לפני אם אפשר.
אז אבא שלי פחות הסכים איתי, הוא דור ישן, הכל בסדר, וגדלה כאן ילדה שדפינטלי יודעת לבחור. אז אני חושבת שהעניין הזה של לבחור ולקבל החלטות זה באמת איזה סקיל שמלווה אותנו לאורך כל החיים ומתעצב גם בגיל מאוד מאוד מוקדם. ואנחנו מגיעים להיות מנהלים בהייטק ויש כל כך הרבה החלטות לעשות כל הזמן, כל הזמן, ואיך מקבלים באמת החלטות בחוסר ודאות? אני רוצה להגיד כאן שני דברים. אני חושבת שיש שני בייסים מאוד גדולים בקבלת החלטות.
אחד, זה שקבלת החלטות נעשית ברגע, לא נכון לדעתי. שתיים, שקבלת החלטות זה איזשהו רצף של אירועים שנבנה לאורך זמן. גם לא בהכרח נכון. במילים אחרות אני רוצה להגיד שקבלת החלטות זה לא משהו ליניארי, זה לא משהו פלייבוקי, אין איזה צ'קליסט שאפשר ללכת ולפיו לקבל החלטות באינסטינקט או ברצף של פעולות שיביאו אותנו לקבלת החלטות, זה דינמיקה שלמה שכמו שטוני סיפרה, היא כנראה נבנית אצלנו מגין מאוד מאוד מוקדם בחיים, ואני חושבת שאם יש משהו שהוא כן נכון לקבלת החלטות, זה היכולת שלנו להיות מודעים ברגע קבלת ההחלטות לאיך אנחנו מבצעים אותה. זאת אומרת, יש שם משהו שהוא קורה, שהוא מתרחש כשאנחנו לוקחים החלטות, בטח כמנהלות ומנהלים בכירים, שאם נהיה שם בקשב אנחנו נוכל לשפר.
אני מודה את דניאל כהנמן שהוא אחד הכלכלנים הגדולים בעולם, הוא מספר על תהליך של רכישת דירה. בטח בישראל לחישת דירה זה כליה או שניים ועוד המון המון סכום בבנק. ואיך זה מתבצע? כי לפעמים זו ההחלטה הכלכלית המשמעותית שאנשים עושים בחייהם. לפעמים, תלוי.
והוא אומר שההחלטה הזאת הרבה פעמים לא נעשית ממקום של איזה בסיס כלכלי תפיסתי מאוד חזק. לפעמים אנחנו נכנסים לבית, יש שם ריח של עוגה שעשה לנו, הזכיר לנו את הבית של סבתא, או היה שם ספק ככה שמאוד אהבנו אותה, שהזכיר לנו משהו מהילדות, זה מדבר איתנו משהו מבפנים, יוצר את ההחלטה, ומפה זה שאנחנו בסוף החלטנו לקנות בדיוק את אותו בית, זה השכנוע שלנו שההחלטה הזאת נכונה. במילים אחרות אני רוצה להגיד, כל יום אנחנו לוקחים החלטות, כנראה מגיל מאוד צעיר, אין לזה באמת פאטרן, אבל יש לנו יכולת להיות שם יותר רגע בהקשבה. איך אנחנו עושים את זה גם קדימה ואחורה כדי לשפר את היכולת הזאת? מתחברת להמון דברים ממה שאמרת, קודם כל זה באמת מרתון, זה רגע להבין איך אני מקבלת החלטות.
והסיפור שסיפרתם של דניאל כהנמן על איך רוכשים דירה זה הסיפור של עמדה רגשית. כי מה שקורה לנו זה שאנחנו מייצרים איזושהי עמדה רגשית כלפי איזשהו נושא, נגיד אדם חדש ששכרנו לעבוד איתנו בעבודה, או פרויקט חדש שאנחנו עכשיו מתחילים לרוץ איתו, באנו וראינו את הווילון ואת הספה ואת הריח של עוגת הקינמון, נוצרת איזושהי עמדה רגשית, ועכשיו אנחנו נאסוף, זה תהליך שהוא לא מודע, אבל עכשיו אנחנו נאסוף מהמציאות את כל מה שתומך בעמדה הרגשית שלנו, כדי לקבל את ההחלטה שהעמדה הרגשית שלנו מלכתחילה החליטה כבר. אז חשוב ככה להכיר את הדברים מאחורי הקלעים, כי כשאנחנו מודעים לזה, זה יאפשר לנו לקבל החלטות ולהבין את מנגנון קבלת ההחלטות שלנו, מאוד סובייקטיבי, הוא מאוד מאוד שונה מאדם לאדם והוא גם יושב על מערכת ההפעלה שלנו ואנחנו נגיע לדבר גם על זה. אני כן אבל רוצה להגיד על גם משהו, בעצם את מדברת על חיבור רגשי להחלטות, אבל שנייה רגע, בעולם של הטקסט, של הניהול והכל, יש שם משהו שהוא הרבה פעמים הוא נקי מרגש, נכון? אנחנו לוקחים החלטות שהן בתקווה, מגובות דאטה, מגובות ניסיון, מגובות כישורים אישיים שאנחנו צברנו כדי לקחת את אותה החלטה.
מה המקום כן של הרגש שם, אם את שואלת אותי, בקבלת ההחלטות שהיא לפעמים מאוד קשה? המקום של הרגש בקבלת החלטות שהיא מאוד קשה, תיכף נגיע אולי גם לדוגמאות, זה איך אנחנו רותמים את הצוותים שלנו מהמקום הזה של לקחת את אותה החלטה. זאת אומרת, איך אנחנו מייצרים אנגייג'מנט חזק? אולי ממש רגע בדוגמה, אני שומעת לא מעט מנהלים מדברים על זה שההחלטה הכי קשה בשנתיים האחרונות לא הייתה טכנולוגיה חדשה, לא הייתה סביב AI, לא הייתה סביב ההגדלה של 5X. מה הייתה אחת ההחלטות הכי קשות שאני שומעת אקרוס תעשייה בשנתיים האחרונות?
להחזיר עובדים בחזרה, לעבוד מהמשרד ופחות מהבית, כן? למה יש בזה קושי בהחלטה כזאת, ולעומת זה להוציא, להכפיל פי עשר את העלויות הענן שלנו, זה משהו שאנחנו יותר בטוחים לגביו, כי זה בדיוק החלטה שפוגשת אותנו במקום של הרגש, ששם, שהוא לא נקי, שהוא לא רק טכנולוגי או רק, את יודעת, בסוף מספרים, אנחנו צריכים לאטום את האנשים סביבנו וזה קשה. ומצד שני, זה בדיוק המקום שהרגש יכול לעזור לנו לבנות את החיבור בהחלטות שכאלה. אני מאוד מסכימה עם מה שאמרת, ואני גם חולקת על המקום הזה שיש החלטות שאנחנו מקבלים רק מהראש ורק מהקוגניציה ורק מה... מהמקום הרציונלי, אני חושבת שאנחנו בני אדם, יש לנו המון בייסס ודניאל כהנמן דיבר בדיוק על, ודן אריאלי ועוד רבים ומבריקים כמוהם, כל הזמן מדברים על הבייסס הזה של המוח שלנו ואנחנו יצורים מורכבים, אנחנו יצורים מורכבים ורגש לדעתי גם ברמות נמוכות, גם מעורב וגם משפיע.
על המון המון החלטות, בטח שנוגעות ליותר אנשים, ליותר צוותים, לתרבות, לדברים שהם באמת, להחלטות שיש להם המון המון השפעה קדימה. רגע, בואי נדבר שנייה על מנהלים שלא מקבלים החלטות, כי אני רוצה לשכנע את מי שמאזין לפרק הזה, שלא לקבל החלטה, יש לזה מחיר מאוד מאוד מאוד מאוד גדול. וגם זאת החלטה, לא לקבל החלטה זאת גם בחירה, זאת בחירה שהיא בדרך כלל, לא כל כך טובה ואנחנו עוד מעט נדבר על כלים ועל איך כן לקבל החלטות ואיך כן להתקדם ואיך כן למצוא את הדרך בתוך הערפל. אני פוגשת גם מנכ"לים, דרך אגב, וגם סי-לבלס וגם באמת אנשים מאוד מאוד מאוד בכירים שמאוד קשה להם לקבל החלטות והם נמנעים מקבלת החלטות, והם אומרים בסדר החלטתי אבל אני עדיין לא מבצע ואני אומרת אם החלטת ואתה עדיין לא מבצע וגם אין תוכנית עבודה ואין את הצעד הראשון ואין איזשהו דדליין, אז להחלטה אין שום משמעות. כי להחלטה יש משמעות כשהיא קורית בחיים עצמם, כשהיא מחוברת לפרקטיקה, מחוברת ליישום.
את גם פוגשת מנהלים ככה שלא מקבלים החלטות? אני פוגשת מנהלים ואנשים מכל הסוגים, אנשים ונשים שלא לוקחים החלטות. אני אומרת כאן בצורה מאוד פתוחה, קודם כל זה ממני והלאה, אני... לא מאמינה בלא לקחת החלטות, כי בעיניי, ואני פה כן אהיה ככה מביעת דעה, פופולרית או לא, אי לקיחת החלטות שווה דרך לאי לקיחת אחריות. אני חושבת שבה, אם שמו אותנו במקום של לקחת החלטה, וזה לא משנה איזה, שמו אותנו במקום של לקחת אחריות.
זה נכון גם לעבודה שלנו, נכון גם לחיים האישיים שלנו. אי לקיחת אחריות ואי לקיחת החלטות, שם נוצרת אי הוודאות. במינים אחרות אני רוצה להגיד שאי ודאות זה לא תמיד מצב שרק החברה, הארגון העולם מייצר, יש לנו אחריות במקום הזה של אי ודאות ויש לנו יכולת לצאת ממנו. הצעד הראשון זה לעזור לצוותים ולאנשים שסביבנו להיות עם יותר קלריטי. יכול להיות שיש החלטה שפשוט אי אפשר לקבל כרגע.
אז החלק מלקחת את ההחלטה תהיה, אנחנו לא נוגעים בזה עכשיו, אנחנו שמים רימיינדר ביומן לעוד שבועיים, לתאריך המדויק הזה, שם נתכנס ואנחנו נבחן שוב את זה מחדש. אבל אנשים לא יושבים בציפייה ומחזיקים את זה בראש, כי הם יודעים, יש פה רגע איזה התוויה, יש פה כיוון, גם אם אי אפשר לקבוע את זה עכשיו, עוד שבועיים אנחנו נחזור לדון בזה. ושם עצרנו את אי-וודאות. ואני חושבת שזה לא רק הקסם בדיוק, זה זו האחריות שלנו. זה ממש התפקיד שלנו.
בגלל שאני פוגשת אנשים שקשה להם מאוד לקבל החלטות והם נמנעים מקונפליקטים ונמנעים מלקחת את הסיכון ואני מבינה לגמרי. אני חייבת להגיד שההשפעה של זה על הסביבה היא השפעה מאוד מאוד שלילית ולא טובה, זה לא מאפשר להתקדם וזה גם מייצר המון המון בינוניות. עינב, כשאת מסתכלת היום בעולם ורואה, כאילו, את יודעת, יש אינסוף ידע, אינסוף מידע, איפה נקודת העצירה? כאילו, מתי אני יודעת לעצור ולהגיד, אוקיי, יש לי מספיק נתונים, אספתי, כדי לקבל החלטה? אני חושבת שקודם כול, וגם תרגיל ככה שיעורי בית לכולם תוך כדי ההאזנה, לחשוב רגע על החלטה שקשה לקבל, עכשיו או בשבועות האחרונים, משהו כזה טרי.
הצעד הראשון זה להבין למה קשה לנו לקבל אותה. חסר לנו מידע, זה משפיע על אנשים שקרובים אלינו, אנחנו לא יודעים מה תהיה ההשלכה של זה. לעצור שנייה, לבודד את זה, למה קשה לקבל את ההחלטה, איפה האתגר? לפעמים האתגר הוא ממש בפחד שלי מלקבל את ההחלטה. בסדר?
לפעמים, אני סתם, אני יכולה לתת דוגמה, אני עובדת עם מישהו מאוד מאוד בכיר, שבהנהלה שלו יש מישהו שצריך להיפרד ממנו, ויש שם החלטה מאוד מאוד קשה, מאוד קשה. יש לזה השלכות קרדינליות, באמת, כאילו להיפרד מאקזקיוטיב בכיר בתוך הנהלה, זה באמת מורכב, ויש שם גם הרבה פחד. מה יהיה עם הדומיין הזה אחרי שהוא ילך ואיך הוא יגיב לזה וכמה אני אצטרך לפצות אותו ואיזה משא ומתן יהיה שם ומה זה אומר עליי שאני נפרד מאקזקיוטיב כל כך בכיר ואיזה טלטלה אדירה זה יעשה בחברה. זאת אומרת, לפעמים הפחד משתק אותנו. נכון, והוא לא רק משתק, הוא מכניס אותנו גם ללופ, אנחנו לא לוקחים החלטה כי...
קשה לנו מהסיבות כאלה וכאלה, ובגלל שקשה לנו אנחנו נמנעים מלקחת את ההחלטה ואז אנחנו לא לוקחים אותה וזה בעצם איזשהו לופ, אני חושבת קודם כל לנתק את הלופ, לצייר את השמש הזאת בראש שלנו על הדף עם כלי ה-AI הכי אהוב עלינו, זה לא משנה מה, לכתוב, קשה לנו להחליט, ממש כמו נגיד הדוגמה שלך, להיפרד רגע מאקזקייטיב מאוד מאוד יקר, כי ומפה להוציא את כל החצים שבעולם שכרגע מעכבים אותנו. כי עברנו תהליך ביחד, כי יש פה דומיין משמעותי, כי איך זה ישפיע על החברה, ועכשיו ממש לקחת קושי, אתגר אחרי אתגר, ולראות איך אנחנו מפרקים אותו. הדרך שעשינו צריכה לאפשר לנו לפחות לראות בעיניים שלנו איך אנחנו מפרקים כל דבר. אם לא, אנחנו לא לבד. יש ליבנו צוותים, יש יועצים, יש מנטורים מדהימים.
מולי אחת מהן הכי מרשימה ומעוררת השראה עבורי, יש לנו המון כלים בארסנל לבוא ועכשיו לפצח. מה אין לנו? אין לנו את הפריבילגיה לשים את זה רגע חזרה במגירה ולא להתעסק בזה. בדיוק, בדיוק במקום של הפחד שמשתק אותנו, כשזה באמת נהיה מאוד אמוציונלי, בדיוק שם אנחנו צריכים את העין החיצונית הזאת, את המישהו הזה מבחוץ שישמע את הסיפור, שינרמה לנו, שייתן לנו עוד זווית על הדבר הזה. דג ששוחה במים, הוא לא יודע שהוא שוחה במים, בסדר?
כשמישהו מסתכל עליו מבחוץ ושואל אותו איך המים, אז הוא פתאום יכול לשים לב. אז יש כאן כל מיני שאלות אינדיקטיביות שיכולות לפתוח קווי מחשבה חדשים ופתרונות חדשים כדי לאפשר לנו רגע להתמודד, כי פחד שלא לומר חרדה, לפעמים זה אפילו מגיע למקומות האלה. באמת קשה להתמודד עם זה לבד. ולבד הוא גם לפעמים נבנה עם עצמנו, כאילו הבדידות, במיוחד במקום הניהולי, אני שומעת עליה הרבה, שהלבד הזה הוא גם, יש שם איזה ריק עם עצמנו לפעמים שאנחנו בתקיעות ולא יודעים איך להתקדם. אני אשתף רגע מה עוזר לי, כי לפעמים יש החלטות שבאמת הן כל כך קשות וגם אחרי שמיפינו מה הקשיים והאתגרים שלהם, לא פשוט לפרק אותם, או שזה נראה לנו שזה ייקח עכשיו המון זמן ולא בטוח שיש את הזמן הזה.
מה שעוזר לי, אני מאמינה שקושי הוא מדבק, אבל גם הטוב הוא מדבק. אני חוזרת להחלטה טובה ומורכבת שאני עשיתי בחיים. אני מנסה להיזכר מה האלמנטים שגרמו להחלטה הזאת להיות טובה. ואז אני חוזרת להחלטה הקשה הזאת ואני אומרת, אוקיי, אז בואו ניקח באמת את המקום של האקזקייטיב. נכון, זה קשה להיפ...
מאוד אי אפשר לתאר גם את המסע האישי הזה להיפרד מאגזקטיב בכיר בחברה. אבל דווקא מתוך החלטות טובות, קודמות ומורכבות שעשיתי, אני יודעת שלי יש את היכולת, כי יש לי היכרות מעולה טובה איתו, כי יש לי היכרות טובה עם החברה. כי אם מישהו יודע איך לייצר תוכנית מתוך זה, זה אולי אני, כי עשיתי את זה כבר. במיליון החלטות טובות, וגם הבת של טוני, דרך אגב, כבר מגיל שנתיים, עושה מיליון החלטות ומתאמנת. אז אני חושבת שהבדידות גם, הקושי הבדידותי הזה לקחת החלטה ולהרגיש גם הרבה פעמים בפסגה שהכל רק עלינו ואז האחריות מתפוצצת, יכולה גם להיות הרבה יותר עדינה אם אנחנו זוכרים שכשקשה, כל קושי הוא מדבק ונהיה עוד יותר קשה, אבל גם הטוב הוא מדבק ויש לנו המון יכולות, טוני התחילה במרתון, עשינו המון אימונים לרגע הזה, בוא נחזור לכל הדברים הטובים שיש באימונים האלה ומאיזה טוב, מאיזה כישרון אנחנו יכולים להצמיח את ההחלטה הזאת למקום מעולה.
אני ממש מתחברת לכל מה שאמרת ובאמת אני חושבת שכשאנחנו יודעים להבין את עצמנו ולהבין את המנגנונים שלנו ומה שעזר לנו ולראות את המקומות שהצלחנו בהם, אז אנחנו יכולים גם להשליך הלאה וללמוד לעשות דברים הרבה יותר בקלות. ואני רוצה להוסיף כלי נוסף, והכלי הזה הוא תמונת הניצחון שלנו. כי למה בכלל אני נמצאת בסיטואציה הזאת, ולמה בכלל אני נדרשת להחלטה כל כך כל כך כל כך קשה? הרי יש במציאות מחירים שאני משלמת, שאחרים משלמים, שהארגון משלם, שאני רוצה להפסיק לשלם אותם, נכון? מה הלמה שלי?
מה יהיה אחרי שאני אקבל את ההחלטה? נכון, עכשיו קשה, עכשיו מפחיד, עכשיו מבאס, עכשיו... שורף לי בבטן, נכון, אבל יש סיבה שאני נמצאת בסיטואציה הזאת, ואם אני מסתכלת כמה חודשים קדימה, שלושה חודשים, חצי שנה קדימה, כשיהיה לי מישהו אחר אקזקיוטיב לצידי, איש אמון שלי, שאני אאמין בו, והוא יהיה השותף שלי לדרך, ואנחנו ביחד נפצח עולמות ונרים ביחד פרויקטים מדהימים, איזה מדהים זה הולך להיות? אז שווה לי, שווה לי רגע להתמודד עם ה... עם ה-catch, עם הפחד, עם החרדה, עם מה שזה עושה לי עכשיו, לשפר את העתיד, זאת השקעה בעתיד.
תמונת הניצחון הזאת, הלמה הזה שלנו, לפעמים מאוד מחזיר אותנו למקום שעושה לנו שכל ועושה לנו סדר ומאפשר לנו להתחיל להתוות את התוכנית הזאת, לקבל החלטה וגם לבצע אותה, לא רק לקבל החלטה. לפעמים אני שומעת אנשים שאומרים לי, שעון החול התהפך, כבר קיבלתי את ההחלטה. יופי, איפה זה בא לידי ביטוי בחיים? בואו תראו לי איפה זה בא לידי, איפה התוכנית? אם אין תוכנית, אין לזה משמעות בינתיים.
ואני רוצה לשים לזה דיסקליימר, יש תהליכים של בשילה, בסדר? יש תהליכים של בשילה, אנחנו צריכים לעשות דברים מתוך מודעות ולהיות שלמים עם הדברים, בטח בהחלטות כל כך קרדינליות וגדולות ורגשיות שיש להם באמת הרבה השפעה. אני כולי בעד, אבל אם אנחנו זורמים לתוך הבשילה הזאת לנצח באיזה זרימה כזאת אל עבר האופק, זה לא לקבל החלטה וזה לא מקדם אותנו, אז אני תמיד שואלת, אוקיי, ומה התוכנית? ומה הצעד הראשון בתוכנית? ואיפה הדדליין?
וכששואלים את השאלות האלה בחיוך, בעיניים טובות, לא ממקום ביקורתי, לא ממקום שיפוטי, לא ממקום של יאללה חייבים לרוץ, אלא ממקום של הבנה של הקושי והכלה שלו, ומצד שני, בואו נתקדם, אז אפשר באמת לייצר תוכנית עבודה. זה מהמם, אני כל כך אהבתי איך ארזת את זה, שהחלטה מגיעה קודם כל עם הבנה, ואז חייבת לקרות שם תנועה, שלפעמים היא מאוד דינמית, תנועה זה פשוט אומר בעיקר לא לעצור, לא להקפיא את הדבר הזה, להחזיר למגיעה, אבל כן באמת לראות איך אנחנו ממשיכים ומתקדמים לעבר מה שיביא אותנו לחלק אחרון, שהוא בעצם התוצאה, איך הופכים את כל ההחלטה ואת התנועה הזאתי לתוכנית, אני אוהבת את זה מאוד, אני כן רוצה להגיד גם, אין פה שיפוטיות בכלל, החלטות זה קשה, גם החלטות שהן לא קשות, לפעמים זה, החלטות זה קשה, להיות במקום הזה, להיות במקום של האחריות הזאת, היא קשה. לי באופן אישי, אני יכולה להגיד, הרבה יותר קל לי לקחת החלטות בחיים המקצועיים שלי, מהחיים האישיים שלי, אפילו במקום הכי פשוט. תני לי לבחור שני טעמים של גלידה, וואו, זה בלאגן שלם. תני לי להחליט עכשיו אם נלך לכיוון A או B במערכת טכנולוגית שמשפיעה על מאות מיליונים של דולרים, הרבה יותר פשוט לי לעשות.
כי מה? כי אמרת מערכת הפעלה, אבל אני חושבת שכל מקום יש משהו שמפעיל אותנו. אז אני מאוד, אני חושבת שבמקום המקצועי, מאוד נחושה, מאוד מתורגלת, יש לי את השריר, אני מבינה שזה חשוב, אני מבינה שזה... המקום שנדרש ממני, יש לי צוותים והנהלה שמסתכלים עליי להיות במקום הזה שאומר, זה מה שאנחנו נעשה, כי 1, 2, 3 ואנחנו ביחד בזה. במקום של הגלידה, אני באופן אישי ובמקום של החיים האישיים, זה המקום שאני רוצה טיפה פחות שליטה, טיפה פחות שחרור, ושם אני מרגישה שאין, זה לא הרי גורל.
אז באמת. אין כאן שיפוטיות, זה לא פשוט להחליט שכל עוד אנחנו בתנועה לקחת את ההחלטה ובמקומות, בצמתים החשובים בחיים שלנו אנחנו עושים את זה באחריות ובתוצאתיות, זה מיינדסט שהוא מורכב אבל חשוב לבנות אותו. לגמרי והנה דוגמה למערכת הפעלה, זאת אומרת אנחנו באמת כל כך שונים אחד מהשני וכשאנחנו מבינים את המנגנונים שלנו. אז זה כל כך מפשט את הדרך שלנו. בואי נדבר רגע על השקעה שקועה.
אני חושבת שזה אחד המצבים הכי הכי הכי קומונליים, הכי נפוצים שאנחנו נמצאים בהם. גייסנו מנהל ואנחנו נורא נורא סומכים עליו בחולף זמן ואנחנו רואים שהוא לא מדלבר. השקענו בטכנולוגיה, התחלנו עם איזשהו כלי AI מדהים שכותב לנו קוד והוא מטורף וכבר עשינו לו אינטגרציה ואני רואה את זה קורה. זה לא מקרה תיאורטי מה שאני מספרת פה עכשיו, ואז מגלים שזה אוברקיל, זה אוברקיל כי צריך לעשות מלא ריוויו, וצריך לבדוק, וצריך לתקן את הקוד, ומלא מלא דברים לעובדים כמו שצריך, ועכשיו עושים אחורה פנה מהאינטגרציה הזאת, שכבר עשינו לכלי הזה עם כל שאר הכלים שאנחנו עובדים איתם. דוגמה נוספת, נכנסתי לאיזה פרויקט נורא גדול, שאני נורא מאמינה בו וחיכיתי הרבה זמן כדי להניע אותו.
ואחרי שהתחלתי את הפרויקט פתאום גיליתי שאין לי מספיק ידע, אין לי מספיק מידע, אין לי מספיק קואליציה, אין לי מספיק תמיכה, אבל אני כבר על אוטומט, אני כבר בתוך הפרויקט, אז אני כבר זורמת עם הדבר הזה. לכל השלושת הדוגמאות האלה הן דוגמאות לסאונד קוסט, פרופסור דניאל כהנמן, שהוא פרופסור לכלכלה התנהגותית, הוא גם היה פסיכולוג. קיבל פרס נובל ומסביר מה קורה למוח שלנו כשאנחנו השקענו כל כך הרבה באיזשהו נתיב, באיזושהי דרך, ונורא נורא קשה לנו ללכת מזה אחורה. נורא קשה לנו כאילו להבין שהמחירים שאנחנו משלמים הם הרבה יותר גבוהים מהרווחים שאנחנו עשויים לקבל, וזה בעצם מושג שנולד מהשקעה בבורסה. תארו לעצמכם שהשקעתם אלף דולר במניה והשקעתם במניה כי ציפיתם שהיא תעלה, ולרדת ולרדת והיא כבר ירדה ל-800 דולר, 500 דולר, 100 דולר, מתי אתם מוכרים את המניה?
אז רוב האנשים לא מוכרים את המניה עד שהיא ממש מפסידה המון כסף בגלל שנאת ההפסד, שזה אחד הבייסס הכי הכי גדולים שלנו. קשה לנו מאוד מאוד מאוד להודות בטעות, בכישלון, קשה לנו מאוד, אנחנו כל הזמן ננסה להצדיק את תהליך קבלת ההחלטות הקודם שלנו ולראות איך הוא משרת אותנו ולתת לזה עוד הזדמנות ועוד דרך. עד שאנחנו נבין שאנחנו בהשקעה שקועה, כי לא יצא מזה יותר שום דבר טוב והדרך הכי טובה היא לעשות משהו אחר. אני מחייכת פה, לא שומעים את זה, אבל אני אומרת, הרבה פעמים כשאנחנו רואים מהצד כל מיני גדולות וגדולים עולמיים, יוצאים מסיטואציה של השקעה שקועה, מה המילה שאנחנו נותנים לזה? איזה פראיירים?
או עומק. נכון? וואו, איזה אמיץ, איזה אמיצה, איזה... ורגע שנייה להבין למה במקום שלנו בראש זה יושב על כל כך הרבה אומץ. כי ככה אנחנו קוראים את זה.
המוח שלנו מאוד מאוד הישרדותי, הוא עושה בעצם הכל כדי שבסוף אנחנו נשרוד בעולם הזה. השקעה השקועה אז בעצם המונוטוניות שבנו והאוטומט שבנו, אנחנו משוכנעים שהציר הזה זה חלק מציר ההישרדות שלנו, בעבודה שלנו, בחיים האישיים שלנו, ואז אנחנו מפרשים אנשים שהם יוצאים מההשקעה השקועה הזאת כאמיצים, כי זה משהו שאנחנו, אין לנו בעצם את הכוחות לעשות וזה באמת נראה לנו וואו. אני אספר רגע באנקדוטה שבמשרה הראשונה שעשיתי, הייתי בעצם white hat hacker, שבו היה אחד הדברים המעניינים שעשיתי, פיצחנו איזשהו משהו והראנו לאחד המנהלים בחברה והוא אמר וואו. זה מדהים, אני לא יודע אם העולם ילך לשם, אבל אם נעשה את הפטנט שהצעתם, אנחנו נצטרך לשלוח 200 איש הביתה. אז עכשיו תחזירו את הריאיון הזה למגירה, וזהו, ותודה רבה, ואתם מדהימים, וכל הכבוד על ההשראה.
הבן אדם הזה קיבל החלטה. ההחלטה הזאת זה לא רק השקעה שקועה, שנה אחר כך, אני לא אפרט, אבל שנה אחר כך הדבר הזה בדיוק שהוצאנו, בעולם בכל כך הרבה חברות וכמובן החברה הזאת פספסה לגמרי את הרכבת. מכל מיני סיבות לקח שם מנהל החלטה לא רק שקועה, שהשקיעה את הארגון עוד הרבה קדימה ולא שמו אותנו בקדמה, לא ראשונים, לא חלוצים וגם לא בכלל, כי מה היה חסר שם? מה שאולי מי ששומע יכול גם עכשיו להגיד, אומץ. אני לא חושבת, אני לא קוראת לזה אומץ, אני חושבת שהיה חסר שם שיקול דעת.
אמרתי שהרבה פעמים ההחלטה מתחילה מהבנה או מודעות, היא מתחילה רגע בלהיות מאוד מאוד מאוד שקולים, מה המנגנונים שמשפיעים על ההחלטה שלנו. וכשהתחלנו את הפרק עם רגש, רגש הוא מתנה מאוד גדולה, כי אם אנחנו מביאים החלטות עם רגש, לאנשים שלנו יהיה יותר קל להתחבר אליה, אבל רגש זה גם סיכון מאוד מאוד גדול לבית. ולקחת החלטות בצורה שהיא לא שקולה, שהיא לא רציונלית קדימה. הייתה פה החלטה, ימים אמרו שהיא הייתה פספוס, והשאלה אם אנחנו בהחלטות שאנחנו לוקחים, אם יש לנו את המודעות הזאת, לא להיות במקום של המנהל הזה, לא לשקוע ברגש ובסנטימנט שלנו ובאוטומט שלנו, במקום רגע להסתכל מחוץ, מחוץ לחור של הדלת. בחור של הדלת אנחנו יכולים לראות פריזמה כל כך קטנה, אז צריך לפתוח רגע ולהסתכל על עולם הרבה יותר רחב, ואין שם עניין של אומץ, יש שם רק עניין של ראות, יכולת לפתוח את המרחבים.
ראות זה דבר נורא חשוב, ומרחבים מאפשרים לנו באמת נקודת מבט הרבה יותר מדויקת, כדי שנוכל לקבל החלטות. בעיניי כן יש פה עניין של אומץ. ואני חושבת שאומץ מגיע גם עם איזושהי בגרות ניהולית. זה שוב מחזיר אותי למרתון ולשרירים שאנחנו מפתחים במהלך המרתון, כי השרירים שלנו מתחזקים כדי שנוכל לעמוד ב-42 קילומטר, זה המון. מי שקם עכשיו מהספה לרוץ מרתון, לא יודעת כמה הוא יצליח לעשות את זה.
אז זה באמת דורש מאיתנו לחזק את השרירים שלנו תוך כדי המסע הניהולי שלנו, כדי שנוכל להגיע למקום הזה, אבל זה גם עניין של איזושהי נקודת מבט, ומה מפעיל אותי, כשאני יודעת מה מפעיל אותי, אז אני יכולה ככה אולי להיעזר באנשים סביבי, כי באמת נשמע שבדיעבד זאת הייתה טעות, טעות מרה וקשה. ואני גם חושבת שברטרוספקטיב יותר קל לנו לראות טעויות, אבל לפעמים אנחנו נמצאים ממש עכשיו בהשקעה שקועה, ממש עכשיו יש לנו את הבן אדם הזה שאנחנו כבר לא מרוצים ממנו איזה זמן, ממש עכשיו יש לנו את הפרויקט הזה שכבר הכנו עליו, כל כך הרבה דם והוא לא מצליח להתרומם ואנחנו לא מצליחים כאילו לצאת מהדבר הזה. אז לדן אריאלי יש תשובה לאיך אנחנו יוצאים מהשקעה שקועה, איך אנחנו יודעים שאנחנו נמצאים בתוך השקעה שקועה. זה ממש מלווה אותי בתהליך קבלת ההחלטות שלי. דן אריאלי אומר, שוב זה נולד מתוך המקום הזה של השקעתי בבורסה ואיך נראה תיק ההשקעות שלי, אז דן אריאלי אומר אני לוקח את כל תיק ההשקעות.
כולו, מכל החלקים שלו, מוכר את הכל, מחזיר את הכל לעובר ושב. עכשיו תיקחי את הכסף, תשקיעו אותו מחדש. ובואו נראה את הדלתא בין מה שהיה קודם למה שיש עכשיו. האם התיק דומה או שונה? האם בחרת אותו דבר, בחרת דברים אחרים?
האם הבן אדם הזה שאתם עובדים איתו, הייתם בוחרים להעסיק אותו מחדש? עכשיו כשאתם יודעים הכל, עכשיו כשאתם יודעים איך זה לעבוד איתו, הייתם בוחרים להעסיק אותו מחדש? האם הפרויקט הזה שאתם נמצאים בו, שכבר עשיתם לו אינטגרציה לתוך כל הפרויקטים, לתוך כל הזה, הייתם בוחרים אותו מחדש? הייתם עכשיו בוחרים אותו או שהייתם בוחרים בכלי אחר? אם הייתם בוחרים בכלי אחר, עכשיו זה הזמן הכי טוב לבחור בכלי אחר ולא להמשיך לזרום ממה שכבר בחרנו, כי זה לא יקדם אותנו בהמשך.
אז זה איזשהו מנגנון שיכול רגע לתת לנו שנייה לעצור את האוטומט ולשקף לנו. איך אנחנו בוחרים מעכשיו, לא רק מה בחרנו עד עכשיו. זה, חלק מזה נבנה עם זמן, עם מחשבה, עם ניסיון, עם נפילות, עם טעויות קשות, כן? למידה גם מטעויות קשות או כישלונות או הצלחות. אמרנו שהקשה מדבק וגם הטוב מדבק.
ואם שומע אותנו מישהו שהוא עכשיו מנהל שנה או מנהלת שהיא רק שנה והיא כן, היא צריכה לקום מהספה ולרוץ מרתון. מה אנחנו יכולים לתת לה? אז אני חושבת רגע שזה מתחיל ממערכת ההפעלה שלנו. אני חוזרת על מה שאמרת קודם על הטוב שמדבק ועל הקשה שמדבק. הרי כבר עברנו דרך, כבר קיבלנו החלטות מורכבות, אז מה עזר לי שם?
איזה תהליך היה שם? איזה נתונים? לאיזה ידע הייתי זקוקה? מי היה בסביבה שלי? מי תמך בי?
עם מי כדאי לי להתייעץ? ממי כדאי לי לבקש עזרה? זה כל מיני שאלות אינדיקטיביות רגע שלוקחות אותנו שנייה להבין איך אנחנו פועלים ומה עוזר לנו בסיטואציות האלה. כי כשאני מכירה את מערכת ההפעלה שלי, אני יודעת לעבוד יותר בקלות, ואז אני גם הרבה הרבה יותר אפקטיבית. וגם יש המון מודלים לקבלת החלטות.
יש את מודל סוואט של להעריך את החוזקות ואת החולשות, להסתכל על הטווח הקצר ועל הטווח הרחוק, להעריך את החלופות, את הבעד והנגד. ואני חושבת שהמודלים האלה הם נהדרים, אבל הם רק הבסיס, הם העוגן של איסוף המידע שצריך כשמקבלים החלטות, אבל בתח... אני חושבת שצריך הרבה יותר מזה כדי לקבל החלטה ולצאת לדרך. אני אוסיף פה עוד משהו, אני חושבת שזה מעולה. דיברתי קודם על זה שהרבה פעמים אנשים, כולנו, לוקחים החלטה, מסתכלים על החור שבדלת, וצריך לפתוח את הדלת ולראות יותר רחב.
אבל באמת בתפקידים ראשוניים זה יותר מאתגר. אגב, לא רק בחיים המקצועיים, בהורות ראשונה, בילד ראשון, בזוגיות ראשונה, והרבה פעמים בראשון שלנו, שם אנחנו השפשוף ביותר משמעותי. מקצרים את הדרך איך אנחנו מורידים בעצם את מרחב הטעות. אני רוצה לתת כלי שלישי לשני הכלים שבעצם טוני אמרה כאן וזה בעצם צפייה. אני מאוד מאמינה בצפייה באנשים אחרים, בטח בטח בתפקידים ראשונים אבל גם לאורך הדרך להיכנס לפגישות, פגישות הנהלה, פגישות אחרות, פגישות של צוותים, דווקא בתפקידים ראשונים, שניים או לא רק בתפקיד ראשון.
אני חודש ראשון בעבודה, או מנהלת, אבל עכשיו אני חודש ראשון. צפייה, האזנה, להסתכל ולראות דפוסים של אנשים אחרים, לנסות להבין בעצמנו מה אנחנו חושבים שעובד שם טוב, לא עובד שם טוב, איזו תגובה יש לסביבה, ודרך הצפייה הזאתי גם לאמן את עצמנו. אז תחשבו איזה סקייל אדיר זה, כי במקום שאתם עכשיו יצור בודד שבמסע שלו מקבל החלטות נופלת כמה מצליחה, מקבלת עוד פעם, פעם טובה, פעם החלטה פחות טובה, עכשיו יש לכם סקייל של כל האנשים סביבכם בארגון ובחיים האישיים, לפתוח את הדלת, להסתכל באמת, לצפות, ממש לצפות על המודלים שהם עושים ולהבין מה מתוך זה נכון לנו לקחת וגם איך הסביבה מגיבה לזה כדי שאנחנו נתאמן דרך זה. יש בזה המון המון השראה, יש המון השראה בלראות אנשים אחרים. אני בכלל, אחת התמות של החיים שלי זה you can't be what you can't be.
זאת אומרת, אנחנו צריכים להשרות את עצמנו, את התודעה שלנו במקומות שאליהם אנחנו רוצים לצמוח ולגדול, וכשאנחנו נמצאים בחדרי ישיבות ואנחנו באים לשם בהקשבה ובהתבוננות, ומילת המפתח לדעתי היא סקרנות, ממש לבוא בסקרנות מהמקום הזה של מה יש לי פה לגלות, מה יש לי פה ללמוד, מה יש לי פה לקחת ללמידה אמיתית, שאני יכולה אחר כך לסגל בתהליך קבלת ההחלטות. שלי כי זה מאוד תרבותי וזה קשור לפרויקטים וקשור לסטינג של הארגון, ובדיוק כמו שאמרת, כשאני מבינה איך תהליכי קבלות מתקבלים, ויש גם הרבה סגנונות, יש כל מיני אנשים שונים מקבלים החלטות בצורה שונה. ואז אני יכולה לשאול מה קל לי פה, מה מאתגר לי פה, למה אני יכולה להתחבר, מה אני יכולה לקחת, וזה באמת פותח עולם של השראה, האלה של קבלת החלטות, ואני רוצה להגיד, דיברנו קודם על מנהלים שלא מקבלים החלטות, ואני חושבת שאנחנו שמים המון המון משקל על לבצע את ההחלטות. יש את הסיפור הזה של Good enough decision. אנחנו חיים בעולם של כל כך הרבה ידע, כל כך הרבה מידע, כל כך הרבה חלופות, הכל משתנה כל כך כל כך מהר.
אם אנחנו לא נזוז מהר, ההחלטות שלנו הן פשוט לא יהיו רלוונטיות יותר, בסדר? כדי שאנחנו נוכל להמשיך ולהיות רלוונטיים ולקבל החלטות מושכלות ו... לפעמים צריך לקבל החלטה שהיא טובה דייה, היא לא הכי טובה, היא לא הפרפקציוניזם הזה של המצוינות הזאת שציפו מאיתנו בשנות ה-80, ואני בכוונה מדברת על תקופה של פעם, כי זה לא רלוונטי היום, כי אין לנו היום את היכולת להעריך את כל החלופות ואת כל המידע ואת כל הידע שיש סביבנו כדי לקבל החלטה. היום אנחנו נדרשים לקבל החלטה טובה דייה, פשוט החלטה שאפשר לחיות איתה כרגע, אנחנו יוצאים איתה לדרך ובוחנים אותה תוך כדי תנועה ומבקשים פידבק וחוזרים לשולחן השרטוטים וכל הזמן בודקים שהדבר הזה ממשיך לעבוד עבורנו ואם אנחנו מגלים שאנחנו בהשקעה שקועה אז גם על זה כבר דיברנו ואנחנו יודעים איך להתמודד עם זה. אני חושבת שהשאלה הבאה הוא באמת לדבר על הצוותים שלנו ועל האנשים שלנו ואיך אנחנו רותמים אותם לתהליכי קבלת ההחלטות שלנו כי שינו...
הם מייצרים התנגדות מעצם היותם. אני יכולה לשתף על איך אני עושה את זה. אני בדרך שאני לוקחת החלטות, ואני מאוד אוהבת לקחת החלטות, זה מבחינתי, יש פה פסנתר מהמם אצל טוני, זה הפסנתרן שמתיישב על הבמה לתת את מה שהוא התאמן עליו כל החיים. אני אוהבת לקחת החלטות. לשם כך התקנא...
אוקיי, זה המוטו שלי. קודם כל, האם זו החלטה שאני יכולה לקבל מהר? כן, בום. כל החלטה שאני יכולה לקבל מהר, מפנה בטיק טק מהשולחן. כאילו קודם את הכלים.
כלים או מהירים? החלטה שיש עליה כבר דאטה שכבר אספנו מספיק, שהצוות כבר בשל, מוכן, אני בשלה. כל החלטה שאני יודעת שאני יכולה לקבל מהר, מכל הסיבות בעולם, הצידה. קיבלתי. מדהים, זה כלי מדהים.
ואומרת גם תמיד בצורה מאוד ברורה, חברים, זו אותה. החלטה, בואו נתקדם. החלטות שפחות אפשר לקבל מהר, אני שואלת את עצמי, וזה גם מנגנון שמאוד מוכר דרך אמזון, האם זו החלטה שניתנת לשינוי? עכשיו, קודם כל, חברות וחברים, פרופורציות, כן? כמעט כל ההחלטות, גם אם הן גוזרות המון כסף והן קשות, הן ניתנות לשינוי.
החלטות שהן לא ניתנות לשינוי. החלטות שאנחנו, הן עצובות ואנחנו לא רוצות לפתוח פה בפרק, אבל מבחינתי באמת זה החלטות הרות גורל באמת במצב של חיים, אוקיי? זה בן אדם שלוקח רכב בלי רישיון, זאת החלטה שהיא... החלטות בעבודה הן הרבה פעמים החלטות שהן בפרופורציה שלהן, הן כן ניתנות להחזר, רוורסביליות, ניתנות לשינוי. האם, אני שואלת עצמי, האם זו החלטה שניתנת ל...
אוקיי, אני צריכה 80% כדי לעשות אותה, אולי 70% לעשות אותה, אני אשקיע ב-20-30% כדי למזער את זה וגם כדי לבנות ביטחון עם הצוות באזור הזה, שהוא בדיוק אזור האי-ודאות וננהל אותו. זה ככה המודל שלי. אז נשארתי עם החלטות שהן באמת החלטות בלתי ניתנות לשינוי, ושוב אמרנו פרופורציות, בשנה אמורה לי באופן אישי במקום הבכיר שאני רגע אחמיא לעצמי בלינקדאין, כזאת, גג, בשנה, בלתי ניתנת לשינוי, הרת גורל, אוקיי? את ההחלטה הזאת, שם אני אשקיע את הפוקוס שלי, שם אני אשקיע את מירב הלמידה שלי, שם אני אביא את הרגל שלי, ואני גם אנסה לצאת מהאוטומט שלי, שם אני ארתום את הצוות שלי ואת ההנהלה שלי, ובסוף אני אקח את כל הכלים לעשות את ההחלטה הכי טובה. אבל זה באמת במכפת.
זה החלטות של כמעט lifetime בקריירה, שיש אותן בכל מסע של קריירה אמור להיות כאלה, באמת בדידות על הידיים לספור אותן. זה המודל שלי והוא מאוד עוזר. הצוות שלי ואנשים שאיתי והנהלה שלי יודעים כבר שככה אני פועלת, כי אני מאוד מאוד פתוחה ואני מעודדת אותם. האם זו החלטה קלה? בואו נעשה אותה.
עכשיו, מיד, עוד שבוע, שימו על זה. בוא נראה שזה קורה, בוא נחליט שלא ולא נעשה את זה. החלטות שהן יותר מורכבות ניתנות לשינוי, בואו ננהל את זה. אני חושבת שגם הוויזיביליות אצלי על איך אני לוקחת החלטות, וגם שכולם כבר מכירים את הדפוס הזה, ואני מקווה, מעודד גם אותם לביטחון לטעות ולקחת החלטות ולחזור אחורה. וואו, טוני, כמה פעמים חזרנו אחורה?
אני לא יכולה להגיד לך. כמה פעמים עשינו, חזל"שנו פיצ'ר, המקום הזה המאוד פתוח ושזה על השולחן וכולם יודעים שזו סביבה שדברים מאוחזרים בה, לפעמים באתגר אבל מאוחזרים בה, אני חושבת שמייצר אפילו עודף ביטחון, כי יש פה קונטרול, יש פה שליטה, יש פה מבוגרים אחראים. ויש פה גם מרחב טעות ויש כאן גם ביטחון פסיכולוגי ויש פה גם המון מודל. והמון שיתוף, כי כשאת מקבלת החלטות אז את משתפת את ההנהלה שלך ואת האנשים שלך שרצים איתך כל כך הרבה זמן, גם בהנחות היסוד וגם בשיקולים וגם בצרכים, וגם מעשירה את תהליך קבלת ההחלטות עם האינפוטים שהם מביאים, ויש לזה המון המון משמעות כי זה מייצר את הרתימה הזאת, זה נותן להם מקום בתוך התהליך, אני פשוט מכירה אותך אז אני מעשירה את מה שאת אומרת ואני שומעת איך האנשים שאת מנהלת מדברים על... אז אני יכולה ככה להביא את האינפוט שלהם.
אני חושבת שהמקום שדיברת עליו הוא מאוד מאוד נחוש, יש שם המון נחישות, זאת אומרת, זה התפקיד שלי לקבל החלטות. אם התפקיד שלי בא, יש לי השפעה, יש פה גם הרבה הרבה אחריות, וזה מודלינג מאוד מאוד מאוד משמעותי, ויש כאן הרבה ביטחון אישי. בעולם שלי זה נוגע אחד לאחד, גם לביטחון עצמי, גם לתחושת ערך, הצניעו לי, זה המקום הזה שבו אני מרגישה מספיק בנינוחות ואני גם בגרוס מיינדסט וגם יש מספיק ביטחון במקום שבו אני נמצאת כדי לייצר את ההחלטות הנחושות האלה וזה משפיע על כולם, זה משפיע על כולם, זה מייצר את התרבות הזאת שהופכת מנהלים אחרים למנהלים שמקבלים החלטות ולא ממסמסים החלטות והולכים לידם כזה בזה. עכשיו אני רוצה... להגיד כאן משהו שנאמר באמת בין השורות, היכולת שלנו לקבל החלטות היא מאוד מאוד קשורה לביטחון העצמי שלנו, מאוד קשורה לביטחון העצמי שלנו.
כי אם אנחנו רוצים להיות נורא, שנורא יאהבו אותנו, ונורא מודדים את עצמנו על פי מדד הפופולריות של ההחלטות שלנו, של מה שיגידו עלינו, של איך שזה יתקבל, כל הדברים האלה, וברור שיש לזה מקום, בסדר? כולנו יצורים חברתיים וכולנו זקוקים לתחושת שייכות, אבל אם זה מה שמנהל... אותנו אז הרבה יותר קשה לנו להגיע להחלטות והרבה יותר קשה לנו ללכת עם הדבר הזה קדימה, אבל זה פשוט מעורר השראה ומדהים לשמוע אותך מדברת על תהליך קבלת ההחלטות בצורה כל כך נחושה, כל כך מדויקת, כל כך... בשביל זה אנחנו מנהלים, אלה המפתחות שנתנו לנו, זאת תפיסת התפקיד, בסדר? אז מהמקום הזה מי שיכול לקחת...
רגע מהנחישות של עיניו, אין לנו את הלקג'רי לא לקחת החלטות, בסדר? עד כדי כך. וגם נקודת קבלת ההחלטה היא חשובה ממש ממש כמו הדרך של ביצוע ההחלטה. אז צריך להיות בנקודה הזאת ולעשות את ההחלטה ולא להימנע מהמקום הזה, זה מה שהופך מנהלים מדהימים. מה שהם.
ובמנהלים המדהימים, ואנחנו ככה לקראת הסיכום, אני אגיד, אמרנו, וטוני בדיוק אמרה שוב, אין לנו פריבילגיה לא לקחת החלטות, יש לנו פריבילגיה לטעות. הנחישות שלי מגיעה מהמקום הזה שאני מרשה לעצמי לטעות. אני מדברת עם כל כך הרבה מנהלים ומנהלות בכירים ומדהימים ועל מה הביאו אותם לנקודה הזאת בחיים. הם לא מספרים לי על הצלחות, על הגשמות, שהם הכפילו, הם מספרים לי על טעויות, יש להם מקום מאוד מאוד משמעותי בצמיחה ובמקום שלנו, וצריך לקחת ולתת להם מקום ולנהל את המרחב של הטעות. אז אם בעצם מנרמלים ואומרים, צריכים לקחת החלטה, כן, האם יש לנו מרחב לטעות?
כן, ננהל אותה באחריות, זה הופך את ההחלטה למשהו שהוא באמת הרבה יותר טבעי, הרבה יותר ברור, הרבה יותר אחראי. ואני מקווה שכולם יצאו ככה וייקחו מזה לדרך שלהם. ואני רוצה להוסיף עוד משהו קטן, אני חושבת שלפעמים סביב תהליכי קבלת החלטות יש הרבה דרמה. יש הרבה דרמה כי לימדו אותנו למדוד את כל הסיכונים ולחשוב על כל היתרונות וכל החוזקות וכל המודלים וכל ה... וזה בסדר, זה חלק מהתהליך, זה חלק מהתהליך, המודלים...
האלה של סוואט וכל השאר הם מודלים חכמים ויש להם מקום של כבוד בתהליך לקבלת החלטות. וגם, ובאותה נשימה, בואו נפחית את הדרמה, בואו נחשוב רגע מה מקדם אותי, איך נראית תמונת הניצחון שלי, לאן אני רוצה להגיע, איזו החלטה אני הולכת לעשות עכשיו שבאמת הולכת לקדם אותנו לנקסט לבל שלנו. וכשאנחנו נמצאים במקום הפרקטי, יש בזה משהו שהוא מאוד מאוד מנרמל והוא מאוד מקדם והוא מאוד עושה מודלינג לאנשים אחרים גם לקבל החלטות ולא להישאר בתוך הלימבו הזה שכולנו סובלים בתוכו, גם האנשים שלנו, גם אנחנו, גם הארגון. נכון, אז אנחנו נשים בתחתית הפרק את הלינק לפרטים על תוכנית המנהיגות החדשה והגשת מועמדות. אם אתם רוצים להצטרף לקבוצה מאוד אקסקלוסיבית של executives.
קבוצה איכותית של מנהלים מעוררי השראה שכבר עשו דרך, קיבלו מלא החלטות, באמת עברו דרך משמעותית והולכים לעלות אל ה-next level שלהם. לזוז לתוצאה, להזיז את עצמכם, להזיז את הארגון שלכם יחד איתכם לתוצאה, לנקודה שהיא מאוד חשובה לכם להגיע ואנחנו נהיה שם איתכם לבנות תוכנית. מגיע לשם, ממש. תודה רבה רבה רבה עינב, איזה כיף, איזה כיף לנו.
תודה שהקדשתם את הזמן להאזין לפרק הזה, אני אשמח לדעת מה חשבתם. מוזמנים לכתוב לי וליצור קשר בכל אחת מהמדיות בתיאור של הפודקאסט. ואם אהבתם, מוזמנים לשתף את מי שהפרק הזה יכול לעזור לה או לו להנהיג את החיים. שלהם להצלחה ולחיים טובים ומאוזנים יותר. נתראה בפרק הבא.
December 9, 2025
This episode explores the art and challenge of decision-making in an age of chaos and uncertainty, focusing on how modern executives navigate rapid change, emotional complexity, and the relentless demands of leadership. Host טוני ערד פליק welcomes her friend and LinkedIn Israel Director of Development, עינב מס, to discuss actionable tools, the emotional architecture behind decisions, and how to strengthen the "decision muscle" as both a personal and organizational skill.
"אי לקיחת החלטה שווה דרך לאי לקיחת אחריות."
– עינב מס (12:50)
"אנחנו מייצרים איזושהי עמדה רגשית... ואז נאסוף מהמציאות את כל מה שתומך בעמדה הרגשית שלנו."
– עינב מס (08:34)
"החלטה מגיעה קודם כל עם הבנה, ואז חייבת לקרות שם תנועה... בעיקר לא לעצור, לא להקפיא את הדבר הזה..."
– עינב מס (22:40)
"הנחישות שלי מגיעה מהמקום הזה שאני מרשה לעצמי לטעות... טעויות, יש להם מקום מאוד מאוד משמעותי בצמיחה ובמקום שלנו."
– עינב מס (45:49)
"אם אנחנו רוצים להיות נורא... שנורא יאהבו אותנו... יהיה לנו הרבה יותר קשה לנו להגיע להחלטות."
– טוני (44:38)
"בואו נפחית את הדרמה, בואו נחשוב רגע מה מקדם אותי, איך נראית תמונת הניצחון שלי..."
– טוני (47:08)
This episode is a must for anyone leading in uncertain times, striving for authenticity, or simply wanting to wield decisions with more clarity, compassion, and confidence.